Annihilator Live at Masters of Rock

SPV / Steamhammer Records

Website : Annihilator

Annihilator is met hun 25 jaar ook geen onbekende meer in de metalscene. Vandaar dat de Canadese heren een van de grotere namen op het Masters of Rock festival in Tsjechië waren in 2008. Aangezien de vorige live-plaat inmiddels alweer uit 2003 stamt werd het tijd voor een nieuwe. En met een goed uur en een kwartier was dit festival een prima gelegenheid deze CD en DVD op te nemen.

Aangezien ik alleen de CD beschikbaar heb moet ik me beperkt houden tot wat ik hoor, voor de review van de DVD kan je hier terecht. En wat ik hoor is een band die goed op dreef is en lekker op elkaar is ingespeeld. Tenslotte houdt Dave Padden het alweer zes jaar en vier albums vol met Jeff Waters dus dat die elkaar goed kunnen vinden is niet zo vreemd. Of Dave Padden een ideale zanger is voor Annihilator is vraag 2, maar op deze live-cd presteert hij naar behoren en ook Jeff zingt af en toe een refreintje mee. Het geluid klinkt enorm goed voor een live-cd, wat misschien ook komt doordat Jeff zelf de productie, mix en mastering heeft gedaan. Soms lijkt het publiek niet helemaal wakker te zijn, maar misschien door het gebrek aan video dat dit niet helemaal overkomt.

In de setlist ligt de nadruk overduidelijk op de eerste twee albums. Van Alice in Hell krijgen we W.T.Y.D., Wicked Mystic en Alison Hell en van Never, Neverland maar liefst vier nummers: het titelnummer, I Am In Command, Fun Palace en Phantasmagoria. Verder komen Set The World on Fire (titelnummer), King of the Kill (titelnummer), Metal (Clown Parade en Operation Annihilation), Waking The Fury (The Blackest Day) en Carnival Diablos (Shallow Grave) nog aan bod. Het lijkt veel te snel te gaan want van de ietwat recentere albums als All For You en Schizo Deluxe is helemaal niks gespeeld. Niettemin is toch wel te horen dat het merendeel van het publiek het oudste werk ook het leukst vindt. En geef ze eens ongelijk.

Deze live-cd is een prima aanvulling op je collectie als je Annihilator-fan bent. Anders zou ik gewoon slim zijn en de DVD in huis halen, want met beeld erbij is toch meestal leuker. (Thomas van Golen)

01. Intro
02. King Of The Kill
03. The Blackest Day