Photos by : © '19 E. Straver

Vicious Rumors, Air Raid, Magistarium - Gebr.de Nobel, Leiden – 18/04/2019

Donderdag 18 april staat er in het Leidse Gebr.de Nobel een avondje metal van de oude school geprogrammeerd. Allereerst is daar de Amerikaanse heavy power metal band Vicious Rumors, dat vanavond het hoofdprogramma verzorgt. Openers zijn er in het Duitse Magistarium en de Zweedse heavy metal band Air Raid en met Goede Vrijdag in het vooruitzicht geen redenen om thuis op de bank te blijven hangen.

Het Duitse Magistarium mag het spits afbijten. De symfonische heavy metal band uit Hannover is ontstaan in 2005 en bracht tot op heden drie albums uit. Het laatste album, ‘War for All and All for Won’, is vers van de pers en verscheen deze maand, net als de voorgaande albums, in een beheer. De zaal is redelijk gevuld wanneer Magistarium het podium betreedt. Met nummers als ‘Another World’ van het laatste schijfje probeert de band het publiek aan zich te binden, maar slaagt hierin slechts mondjesmaat. Muzikaal is een en ander van redelijk niveau maar het is zanger Oleg Rudych die hier voor de nodige dissonantie zorgt.  Het publiek kijkt het allemaal gelaten aan en van enige interactie is er nauwelijks sprake, Helloween cover ‘I Want Out’ is één van de spaarzame hoogpuntjes, maar dat wat Magistarium verder brengt kan het aanwezige publiek simpelweg niet echt bekoren.

Het Zweedse Air Raid is ontstaan in 2009 en bracht naast de debuut EP ‘Danger Ahead’ die volwaardige albums. Het laatste album, ‘Across the Line’, stamt alweer uit 2017 en met de single ‘Demon's Eye’ liet de band eerder dit jaar weer eens van zich horen. Het uit Gothenburg afkomstige Air Raid is duidelijk van een ander niveau dan de Duiste voorganger en dat is duidelijk te zien aan de reactie van het publiek. Met ‘Aiming for the Sky’ en ‘Line of Danger’, nummers van het laatste album, laat de band horen uit het juiste hout gesneden te zijn. Zanger Fredrik Werner is een redelijk zanger en het gitaristen tandem met Andreas Johansson en Magnus Mild maakt met het solide gitaar -en solowerk het verschil. Behalve eigen werk brengt de band met het nummer ‘Rising Force’ een geslaagde versie van de Yngwie J. Malmsteen cover en dit werkt sfeer verhogend. Met recent werk en een lekker “oudje” als ‘Midnight Burner’  weet Air Raid voorzichtig te overtuigen en zo is de band een goede opwarmer voor het hoofdmaal.

Vicious Rumors is een band die al sinds 1979 actief is en vooral furore maakte in de jaren ’80 met albums als het debuut ‘Soldiers of the Night’ en opvolger ‘Digital Dictator’. De populariteit van de band was groot, maar na dodelijke ongeluk Carl Albert in 1995 ontstond er een stoelendans rond de zanger positie, iets wat niet bijdroeg aan stabiliteit en consistentie van de band. Tussen het tijdperk Carl Albert en huidige vocalist Nick Courtney passeerde maar liefst tien zangers de revue met wisselend succes. Opvallende namen als Gary St. Pierre, James Rivera en onze eigen Nick Holleman gingen American Idol winnaar Nick Courtney voor in de band rond leider Geoff Thorpe, die in drummer Larry Howe (1985-1999, 2005-heden) de meest constante factor heeft. Met krakers als ‘Digital Dictator’ en ‘Minute to Kill’ weet Vicious Rumors direct het publiek aan zich te binden. Zanger Nick Courtney laat horen een redelijke zanger te zijn, maar wat het meest opvalt is het enthousiasme dat Geoff Thorpe na al die jaren op podium toont. Met de jonkies Cody Green (bas) en gitarist Gunnar DüGrey aan zijn zijde ontstaan er een vermakelijk schouwspel. Nummers als ‘Murderball’, ‘Worlds and Machines’ en ‘Don't Wait for Me’ doen het goed en het publiek in Leiden reageert enthousiast. De band die Vicious Rumors heeft met Nederland wordt door Geoff nog even benadrukt met verhalen over de beginjaren op Europese bodem, zoals ook drummer Larry Howe al voor de show met enthousiasme herinneringen ophaalde met de fans van het eerste uur. Vicious Rumors brengt nog steeds vermaak en zorgt voor een gezellig avondje uit in Leiden. (Erik van Dijk)