Photos by : © '19 Mell Haas

Suffocation, Belphegor, God Dethroned, Nordjevel, Darkrise – Baroeg, Rotterdam – 10/04/2019

Op woensdag 10 april staat er een stevige package onder de naam “Europe Under Black Death Metal Fire” geprogrammeerd in de Rotterdamse Baroeg. Met de Nederlandse blackened death metal band God Dethroned, het Oostenrijkse Belphegor en de Amerikaanse technische death metal giganten van Suffocation staan er 3 headline waardige bands in Rotterdam. De Noorse black metal band Nordjevel en de Zwitserse death metal band Darkrise openen het bal der extremen.

Het Zwitserse Darkrise is ontstaan in 1998 maar is nu niet direct een band die iets van herkenning oproept. Toch bracht de band inmiddels al 6 albums uit, het laatste album ‘Circles of Failure’ verscheen vorige week. Waar we hier mee te maken krijgen is death metal in de brute variant. Het is nog rustig in Baroeg wanneer de Zwitsers het podium opkomen, wellicht het vroege tijdstip van kwart over 6 hier debet aan, Darkrise moet het aanvankelijk doen met een handvol mensen. Geleidelijk aan wordt het drukker in Baroeg, maar dit betekent niet dat de band de handen op elkaar krijgt. Muzikaal kunnen we dat wat de band brengt scharen onder de noemer “dertien in een dozijn”. `Nummers als ‘Do or Die’ en ‘Liar Liar’ en de openingstrack van het meest recente album zijn niet slecht, herbergen leuke breaks en sterk basspel van William Grept, maar overtuigen kan de band het Rotterdamse publiek niet.

Het Noorse Nordjevel is een jonge black metal band afkomstig uit Østfold en is ontstaan in 2015. In 2016 verscheen het gelijknamige debuut album via Osmose Productions. Na een EP in 2017 verscheen in maart dit jaar de goed ontvangen opvolger ‘Necrogenesis’. Gelukkig is het al een stuk drukker geworden in Baroeg en wat direct opvalt is dat de Noren op beduidend meer bijval kunnen rekenen dan de voorgangers. Helaas rammelt het geluid technisch bij aanvang aan alle kanten, drums overheersen en overstemmen het subtiele gitaarwerk van Thor Anders Myhren a.k.a. Destructhor. Waar de band het verder aan ontbreekt is een tweede gitarist of een sterke bassist, die het gat dat valt vult wanneer de gitaar lead partijen speelt. Het Rotterdamse publiek weet Nordjevel wel te waarderen, mede vanwege het feit dat het geluid geleidelijk beter aan wordt. Met sterke nummers als bijvoorbeeld ‘Nazarene Necrophilia’ weet de band voorzichtig indruk te maken en daarnaast oogt de aankleding van het podium professioneel.

De Nederlandse blackened death metal band God Dethroned behoeft eigenlijk geen nadere introductie. De band rond oprichtend zanger / gitarist Henri Sattler timmert, behoudens twee onderbrekingen, sinds 1991 aan de weg en bracht inmiddels 10 full-lengths uit. Sinds 2014 is de band weer op oorlogspad met het meest recente album ‘The World Ablaze’ dat in 2017 verscheen en vandaag in Baroeg mag de band als eerste van de 3 geprogrammeerde giganten aanvangen. De nagenoeg uitverkochte Baroeg is er klaar voor, de zaal is afgeladen vol en wanneer nummers als ‘The Serpent’ en ‘Villa Vampiria’ zit de stemming er meteen goed in. Op deze tour is gitarist Dave Meester, die we kennen van o.a. Apophys en Facelifter, de vervanger voor Mike Ferguson en dat doet hij succesvol en enthousiast. Het geluid van God Dethroned is nagenoeg perfect en met de sterke ritme sectie in Michiel van der Plicht en Jeroen Pomper staat niets de band in de weg om een goede show af te leveren in Rotterdam. Het publiek is enthousiast, God Dethroned levert een sterk optreden en deze twee ingrediënten zorgen voor een stukje top vermaak in Baroeg.

De Oostenrijkse black/death metal band Belphegor is in 1992 ontstaan in Salzburg en bracht tot op heden 11 volledige albums uit. De band is geen onbekende in Baroeg en heeft al eerder het Rotterdamse podium aangedaan en een goede indruk achtergelaten. In 2017 verscheen het album ‘Totenritual’ en vanavond brengt de band haar doodsritueel naar Rotterdam. Aanvankelijk zou de band de avond afsluiten, maar daar stak Baroeg een stokje voor en verlangde dat Suffocation die eer ten deel moet vallen. Na het intro brengt de band ‘Totenkult - Exegesis of Deterioration’ en ‘The Devil's Son’ en ook bij Belphegor valt niet te klagen over het geluid. Hel "Helmuth" Lehner brengt zijn vuiligheid zoals we dat van hem gewend zijn en ook zijn kompanen verzaken niet. Wat opvalt is dat het publiek in de Baroeg beduidend minder enthousiast reageert dan bij voorganger God Dethroned en ook ondergetekende moet bekennen dat de eerder genoemde Nederlandse band meer indruk maakte. Desalniettemin is het leuk de Oostenrijkers in actie te zien en met een nummer als ‘Gasmask Terror’  is dat ook nog eens geen straf.

Ook de Amerikaanse technische death metal giganten van Suffocation zijn geen onbekende in Rotterdam, ook vorig jaar deden de heren Baroeg aan. Suffocation is ontstaan in 1988 en komt uit Long Island, New York en heeft net als beide voorgaande band een laatste album uit gebracht in 2017, ‘...of the Dark Light’  is het laatste en 8ste wapenfeit. Wanneer de band aanvangt en het nummer ‘Thrones of Blood’ uit de speakers knallen barst de zaal werkelijk uit haar voegen, iedere bezoeker zoekt een plaatsje om glimp op te vangen van de New Yorkse innovators van death metal. en een stevige pit ontstaat. Kijkend naar het enthousiasme van het publiek kan je Baroeg alleen maar gelijk geven dat zij de rangorde gewijzigd hebben, de bijval die Suffocation krijgt staat niet in verhouding met dat wat de beoogde headliner voor elkaar kreeg. Met nummers als ‘Funeral Inception’, ‘Clarity Through Deprivation’ van het laatste album of ‘Effigy of the Forgotten’, titelnummer van de debuutplaat komen er nummers voorbij uit de discografie van Suffocation die de bezoekers van de Rotterdamse Baroeg kunnen bekoren. Hoewel iedere Suffocation fan zanger Frank Mullen zal missen, moeten we zeggen dat zijn vervanger Ricky Myers zich presenteert als een sterke frontman en zich als een waardig vervanger toont. De temperatuur in de zaal stijgt, Suffocation is de verdiende headliner in Baroeg en een ieder kijkt tevreden terug op een geweldig spektakel. (Erik van Dijk)