Photos by : © '19 E. Straver

KillFest - Effenaar, Eindhoven, 15/03/2019

Vrijdag 15 maart trok de KillFest package met onder andere Overkill en Destruction langs de Eindhovense Effenaar. In de vooraankondiging was Meshiaak inmiddels al vervangen door het iets minder bekende Chronosphere die mochten openen.

De Griekse thrashers van Chronosphere die sinds 2012 bezig zijn, geven een doorsnee lezing van hun drie uitgebrachte albums. In het kleine half uurtje dat de band ter beschikking heeft worden nummers als ‘Warriors’, ‘Envirusment’ en onder andere ‘Brutal Decay’ enthousiast de zaal ingeslingerd. De band speelt old school thrash metal en past perfect bij de andere bands van deze avond. Helaas is het geluid niet al te best afgeregeld, iets waar eigenlijk alle bands deze avond wel last van hebben. De band sluit hun set af met een cover van Motorhead ‘Ace of Spades’.

De band waar veel mensen naar uitkeken is wel Flotsam & Jetsam die net een paar maanden hun nieuwe plaat, ’The End Of Chaos’, uit hebben en die zeer goed ontvangen is in de media en een Flotsam in topvorm laat horen. Ook de show van Flotsam is er een voor in de boeken, de band heeft er duidelijk zin in vanavond en het publiek ook. De band heeft 40 minuten speeltijd, wat eigenlijk veel te kort is voor deze topband. Oude en nieuwe nummers passeren de revue, zoals ‘Desecrator’, ‘Iron Maiden’ , ‘Hammerhead’ en van de nieuwe plaat onder andere ‘Prisoner of Time’. Vooral drummer Ken Mary (o.a. Fifth Angel, ex-Chastain) weet te imponeren, wat een drumbeest! Deze hardwerkende band verdient eigenlijk al lang de headliner status, en geeft ook vanavond weer een wervelende show. Hopelijk komt de band snel terug met een eigen tour zodat ze veel langer dan de 40 minuten die ze nu hadden kunnen spelen!

De volgende band op de bill zijn de Duitse thrashers van Destruction, die inmiddels geen trio meer zijn, maar een extra gitarist aan de line up hebben toegevoegd. Naast vaste kern Schmier en Mike, bestaat de band tegenwoordig uit drummer Randy Black, die de vorig jaar vertrokken Vaaver vervangt, en gitarist Damir Eskic. De band geeft in het uur speeltijd dat ze hebben een samenvatting uit hun rijke oeuvre. Na het intro gaat de band meteen los met ‘Curse The Gods’ gevolgd door ‘Release From Agony’ en ‘Nailed To The Cross’ en de band is meteen goed op dreef. Hier staat weer een enthousiaste band die er duidelijk zin in heeft en voor het laatst zo’n drie jaar geleden te zien waren in ons landje, dat was dus duidelijk veel te lang! In de set zijn ook de nodige oudjes opgenomen zoals ‘Life Without Sense’ en publieksfavorieten ‘Mad Butcher’ en ‘Total Desaster’. Wederom is ook hier de speeltijd veel te snel om, als de band na een uurtje afsluit met ‘Bestial Invasion’. Later weet Schmier mij nog te vertellen dat er in augustus een nieuw album uitkomt en de band begin volgend jaar terug wil komen.

Dan is de tijd aangebroken voor de headliner van de avond, Overkill neemt het podium in. Wat meteen opvalt is dat het geluid stukken harder staat dan bij de vorige bands, iets te hard eigenlijk en dat komt de muziek niet ten goede. Maar de band gaat er furieus op los en met ‘Last Man Standing’ van de nieuwe plaat wordt geopend. De band knalt veel oud materiaal de zaal in, waarvan het publiek smult, zoals ‘ Hello From The Gutter’, ‘Elimination’ en ‘Deny The Cross’ waarna weer een nummer volgt van ‘The Wings Of War’ met ‘Distortion’. Blitz weet het publiek tussen de nummers door te vermaken met z’n grappen in het Nederlands/Brabants. De band laat zich van z’n beste kant zien en speelt nummers als ‘Necroshine’ , ‘Mean, Green, Killing Machine’ en vooral ‘Feel The Fire’ en ‘Rotten To The Core’ waarmee de band de reguliere set afsluit, de nummers gaan erin als zoete broodjes. Natuurlijk komt de band terug voor een encore bestaande uit het geweldige ‘Ironbound’ en uiteraard ‘Fuck You’ met daarin verwerkt ‘Welcome To The Garden State’. Enige smet op dit verder vlekkeloos, maar iets te luidde optreden was dan misschien het iets te fanatieke en hardhandige optreden van de podium security.

Killfest bracht een geweldig avondje thrash metal van de bovenste plank naar de Effenaar, waar het grootste gedeelte van het publiek terecht van heeft genoten met Destruction als positieve uitschieter deze avond. (Kees Schijven)