Photos by : © '19 E. Straver

Grave Digger, Burning Witches – Baroeg, Rotterdam – 20-01-2019

Op zondag 20 januari is heavy metal het onderwerp van gesprek in de Rotterdamse Baroeg. Op het programma staan twee bands, de eerste is de Duitse heavy / power metal band Grave Digger die als sinds 1980 aan de weg timmert. De tweede band en tevens opener van de avond, is het Zwitserse Burning Whitches.

Burning Witches mag dus het bal openen. Dit heavy metal gezelschap is ontstaan in 2015 en gooide met het gelijknamige debuut album uit 2017 hoge ogen. Het grote Nuclear Blast Records was geďnteresseerd en dit resulteerde vorig jaar in een opvolger genaamd ‘Hexenhammer’. Sinds 2018 heeft het Zwitserse dames kwartet in Sonia Nusselder een Nederlands tintje gekregen, de gitariste / bassiste die we kennen van o.a. Sepiroth en Ursinne maakt het vijftal weer compleet. De show opent met het nummer ‘Executed’ van het nieuwe album en wat onmiddellijk opvalt zijn de sterke vocalen van Seraina Telli. Met ‘Metal Demons’ en ‘We Eat Your Children’ wordt er direct daarna uit een ander vaatje getapt, de nummers van het eerste album zijn beduidend heavier en dragen daarnaast bij aan de herkenbaarheid. Het publiek reageert enthousiast en de dames op het podium genieten van de positieve vibe in Baroeg. De muzikale veelvraat Sonia Nusselder toont zich als een waardig vervanger en laat eens te meer blijken uit het juiste hout gesneden zijn, zoals ook het overige Zwitserse viertal. Titelnummer ‘Hexenhammer’ komt voorbij en ook ’Open Your Mind’, van de nieuwe plaat doet het goed bij het Rotterdamse publiek. RJ Dio’s ‘Holy Diver’ is leuk, de vocale variaties van Seraina zijn goed maar de meerwaarde van een cover ontgaat mij. Met afsluiter ‘Burning Witches’ maakt de band veel goed en toont Burning Witches aan meer in huis te hebben dan een “pretty face”. Na de show is er uitgebreid de mogelijkheid om met de bandleden op de foto te gaan, en ook dat is iets dat de populariteit van het vijftal zal doen stijgen.

Grave Digger is ontstaan in 1980 en de band bracht vier jaar later het debuut album ‘Heavy Metal Breakdown’ uit. Het grote succes bleef uit en de band veranderde de naam in Digger en probeerde middels wat toegankelijkere muziek geld in het laatje te brengen. Digger werd een commerciële flop en na een omzwerving als Hawaii worden er sinds 1991 weer albums uitgebracht onder de naam Grave Digger. De grafdelvers openen met het nummer ‘Fear of the Living Dead’ van het laatste album, een wat weinig inspirerend nummer. De vocalen van Chris Boltendahl zijn rauw, zoals we dat van hem kennen maar de podium prestatie is wat mat. Grappige opmerkingen uit het publiek als “De kartonnen zombie’s op het podium zijn passend, maar het wel lastig om de bandleden er uit te halen” geven goed weer dat Grave Digger al een tijdje over de top is. Het overige publiek is minder kritisch en brult mee met de nummers, een nummer als het stevig up-tempo nummer ‘Lionheart’ zorgt zelfs voor een bescheiden pit. Gitarist Axel "Ironfinger" Ritt is een lichtpuntje met zijn solo’s, al kan je het je afvragen of de presentatie als een Joey DeMaio met half ontbloot lijf verstandig is op deze leeftijd. Opvallend en jammerlijk is dat de band nagenoeg geen nummers speelt uit de jaren ’80, maar de band kan putten uit een flinke discografie en geeft de voorkeur aan de meer power metal songs. In het thuisland is de band ineens populair en hoewel ook in Baroeg vele handen op elkaar kun je stellen dat in Nederland die populariteit flink achter blijft bij onze oosterburen.  Na maar liefst zeven kwartier komt dan voor velen de kraker ‘Heavy Metal Breakdown’, al is deze song helaas in een moderner jasje gestoken. Beide bands wisten te verassen, Burning Witches positief. (Erik van Dijk)

Voor meer bandfoto's zie het onze facebook pagina, of klik op de volgende link.