Photos by : © '19 E. Straver

Flotsam and Jetsam, Helstar, Dark Sky Choir – Baroeg, Rotterdam – 02/08/2019

Vrijdag 2 augustus is de Rotterdamse Baroeg het toneel voor een avondje metal met de oorsprong in de goeden jaren ’80. De Amerikaanse thrash metal band Flotsam and Jetsam doet Baroeg aan en neemt Helstar en Dark Sky Choir mee naar Rotterdam.

Dark Sky Choir is een Amerikaanse hardrock / heavy metal band ontstaan in 2016. De band bracht in 2017 een gelijknamige debuutplaat en deze werd in 2018 opgevolgde door de tweede langspeler ’End of Days’. Uit de samenstelling van de band blijkt dat we hier niet te maken hebben met onbekende muzikanten, zo vinden we o.a. zanger Brian Allen (ex-Vicious Rumors) en gitarist Ira Black die, behalve in Vicious Rumors in tal van ander projecten actief is / was. Baroeg is al lekker gevuld wanneer de heren van Dark Sky Choir het podium opkomen. Op het al kleine podium staan 2 drumkitten zodat de bewegingsruimte van de band beperkt is, toch weet de band een energieke show te bewerkstelligen. Probleem is het geluid. De instrumenten zijn zo hard dat de vocalen van zanger Brian Allen slecht te horen zijn. Halverwege de set verbetert het geluid gelukkig maar echt onder de indruk van Dark Sky Choir is het Rotterdamse publiek niet.

Het uit Houston, Texas afkomstige Helstar is ontstaan in 1981 en vergaarde enige roem met debuut album ‘Burning Star’ uit 1984. De band rond zanger James Rivera en gitarist Larry Barragán bracht in totaal tien albums uit, het laatste album ‘Vampiro’ stamt uit 2016. Zoals bij veel bands uit de goeden jaren ’80 zijn het vooral de nummers van de eerste albums die het goed doen bij het publiek. Nummers als opener ‘The King of Hell’ doen het goed maar songs als ‘The King Is Dead’ van het album ‘A Distant Thunder’ (1988) of ‘Run with the Pack’ van de debuutplaat doen het aanmerkelijk beter. Geluid technisch staat het beter afgesteld dan bij de voorganger en wat vooral opvalt is dat de 59 jarige James Rivera vocaal nog steeds indrukwekkend is. De band oogt energiek en heeft er duidelijk zin in. Baroeg staat inmiddels stampvol en de temperatuur binnen stijgt evenredig met het enthousiasme van het publiek. Het is leuk de mannen van Helstar weer eens live te mogen aanschouwen.

Flotsam and Jetsam is ontstaan in 1984 en maakte indruk met de albums ‘Doomsday for the Deceiver’ en ‘No Place for Disgrace’ in de jaren ’80. De band kon niet voldoen aan de verwachtingen met de albums die volgde, maar de terugkeer van Michael Gilbert in 2010 deed de band weer opleven. Albums als ‘Flotsam and Jetsam’ uit 2016 en ‘The End of Chaos’ die in januari dit jaar verscheen klinken weer lekker en doen goede tijden enigszins herleven. Nummers als bijvoorbeeld opener ‘Prisoner of Time’ en het ‘Demolition Man’ later in de set laten horen dat Flotsam and Jetsam terug is. Baroeg staat inmiddels stampvol en is uitverkocht. Flotsam and Jetsam speelt lekkere oudjes als ‘Desecrator’ en ’Hammerhead’ die sfeer verhogend werken en het enthousiasme in de volle tent stijgt. Het geluid is goed en Eric A. Knutson en de mannen klinken als vanouds. Recente nummers als ‘Seventh Seal’, ‘Monkey Wrench’ en ‘Smoked Out’ van de laatste plaat worden afgewisseld met ‘I Live You Die’. Natuurlijk komen de afsluitende klassiekers ‘No Place for Disgrace’ en ‘Doomsday for the Deceiver’ voorbij om het feest compleet te maken. Het blijft nog lang gezellig in Rotterdam mede door de DJ die naadloos op het optreden doorgaat met het draaien van klassiekers die luidkeels worden meegebruld door de bezoekers. Topavondje Rotterdam. (Erik van Dijk)