Photos by : © '18 Eus Straver

Vader, Neoceasar, Seita - Gebr. de Nobel, Leiden - 05-04-2018
Vader, heer en meester in Gebr. de Nobel!

Er valt dit jaar iets te vieren, 25jaar geleden bracht het Poolse Vader het debuut album ´The Ultinate Incantation´ uit op Earache Records. Tijd voor een feestje dus. Na eerst een Europese tour met Kreator en daarna met Testament en Annihilator is het vanavond tijd voor een headline show in de Leidse poptempel. Seita en Neoceasar hebben de eer om het publiek op te warmen.

Om klokslag half 8 komt het Braziliaans / Nederlandse Seita het podium op en trakteert de nog matig gevulde zaal op een half uurtje thrash / death. De band heeft net een nieuwe plaat uit 'Maledictus Mundi' en speel hier onder andere 'Merchants Of Death’, ‘Above the Ruins’ en het lekkere ‘Burn the Skies’ van. Ook het oude werk wordt niet overgeslagen, zo wordt 'Know your Enemies' gespeeld. De publieksreactie is was magertjes en de stiltes tussen de nummers in niet erg gepast maar verder valt er muzikaal weinig op aan te merken.

Na een korte ombouwpauze is het aan Rotterdamse Neoceasar om de beter gevulde zaal op te warmen. Deze band bestaat compleet uit leden die in de jaren '90 in Sinister hebben gespeeld. Bekendste gezicht is zanger Mike van Mastrigt die we verder kennen van onder meer Houwitser. Vorig jaar hebben ze het album '11:11' uitgebracht en deze plaat komt vanavond dus ruimschoots aan bod. Nummers als ‘Invocation Of The Watcher’, ‘Sworn to Hate’, en vooral het eerste geposte ‘From Hell’ worden goed ontvangen.

Dan is het rond kwart voor tien toch echt tijd voor het echte werk. VADER! Deze tour mag gerust speciaal genoemd worden want het debuut wordt in zijn geheel gespeeld. Na een intro is het dan tijd voor ‘Dark Age’ en in rap tempo worden ‘Vicious Circle’, ‘Final Massacre’, ‘Decapitated Saints’, ‘Breath of Centuries’ de zaal ingesligerd. De band heeft er duidelijk zin in en vooral drummer James Stewart bewijst dat hij zijn voorganger 'Doc' kan met gemak kan evenaren. Wat een power! Na 'The Ultimate Incantation' wordt er nog meer gespeeld.

Het thrashy 'Triumph Of Death', het moker harde ‘Wings’ en ‘Sothis’ van de laatste plaat 'Send Me Back to Hell' worden met evenveel enthousiasme aan het publiek voorgeschoteld. Helaas is dan na ruim een uur de koek bijna op en wordt er nog een klassieker in de vorm van 'Cold Demons' gespeeld. Vader laat na ruim 30 jaar zien gewoon nog aan de top van de hedendaagse death metal scene te horen. Als een tank walste de band vanavond over de goedgevulde zaal heen! (Nick de Vet)

Voor meer bandfoto's zie het onze facebook pagina, of klik op de volgende link.