Photos by : © '18 Dirk van de Heuvel

Vader, Entombed A.D, The Modern Age Slavery, Hellavista – Beoreg, Rotterdam – 01/11/2018

Onder de noemer “European Chaos Co-Headlining Tour 2018” doen op donderdag 1 november twee death metal giganten de Rotterdamse Baroeg aan. Het Poolse Vader doet op deze dag Rotterdam aan met de Zweedse death metallers Entombed A.D. aan hun zijde. Openers van de avond zijn The Modern Age Slavery en Hellavista.

Al om 18:00 openen de deuren van Baroeg zich en een half uur later is het aan Hellavista om af te trappen. Deze nog jonge band uit het Oostenrijkse Wenen is opgericht in 2015 en brengt groovende thrash metal. Na een demo in 2015 bracht de band eerder dit jaar het debuut album ‘Robolution’ uit, reden genoeg om je in te kopen in een tour en jezelf te laten zien voor publiek. De publieke belangstelling valt tegen en datzelfde geldt eigen voor Hellavista. Wellicht dat het te maken heeft met de drukte op de weg, maar Baroeg is nog nagenoeg leeg en de Oostenrijkers moeten het doen met 10 à 20 toeschouwers. Nummers als titelnummer ‘ Robolution’ en ‘Dark Redeemer’ klinken zeker niet onaardig en toch weet Hellavista live niet te overtuigen.

Het Italiaanse deathcore / death metal gezelschap The Modern Age Slavery is ontstaan in 2007 en na de gelijknamige demo in 2008 verschenen er drie albums. Het laatste album, ‘Stygian’, verscheen in 2017. De Romeinen kampen bij aanvang van hun show min of meer met hetzelfde probleem als de voorganger. Het voordeel van de band is dat het muzikaal beter aansluit op dat wat de twee headlines vandaag. Nummers als ‘The Reprisal Within’ en ‘Miles Apart’ van het laatste album klinken beduidend bruter en gelukkig loopt de zaal ook steeds voller en komt er iets van sfeer in de Rotterdamse Baroeg. The Modern Age Slavery brengt met ‘Obedience’ en ‘Icon Of A Dead World’ aan het einde van de set wat ouder en bruter materiaal en kan na de show tevreden terugkijken en aan de Grappa’s.

Het Zweedse Entombed A.D. is laatste tijd veelvuldig te zien in Nederland en is zeker na het laatste album ‘Dead Dawn’ weer op de weg terug. De rechtszaken met Alex Hellid zijn nog net volledig afgerond maar Entombed A.D. gaat door, getuige de nieuwe single ‘Fit for a King’ die onlangs verscheen. Begin volgend jaar verschijnt het nieuwe album en wanneer dat klinkt als de single dan wordt de gemiddelde death metal fan er blij van. Vanavond treedt de band aan zonder bassist Victor Brandt, dit in verband met de verplichtingen die hij heeft met Dimmu Borgir, zijn vervanger is de Braziliaan Cauê De Marinis die we kennen van de death / thrash metal band Krow. Opvallend is dat Entombed A.D. slechts een paar nummers speelt van het laatste album, opener ‘Midas In Reverse’ en ‘Second to None’ knallen er net als de nieuwe single ‘Fit for a King’  lekker in. Verder is het Entombed wat de klok slaat: ‘Stranger Aeons’, ‘Eyemaster’, ‘Revel in Flesh’ en ‘Wolverine Blues’ om wat krakers te noemen. De band heeft er zin in, Lars Petrov grapt en grolt wat, Cauê De Marinis schudt zijn hoofd alsof zijn leven er vanaf hangt en raakt met zijn haar verstrikt in de gitaar van Nico Elgstrand of in zijn eigen instrument. De inmiddels afgeladen volle zaal gaat los met een pit en incidenteel zelfs een stagediver. Het geluid was de eerste paar songs niet perfect maar gaande weg verbeterde dit en met afsluiters als ‘Left Hand Path’ en ‘Supposed to Rot’ is dat een goede zaak.

Net als Entombed A.D. is ook Vader niet weg te slaan van de Nederlandse podia. De band is ontstaan in 1983 in het Poolse Olsztyn en heeft inmiddels veertien albums uitgebracht waarvan het laatste, ‘Dark Age’, eind vorig jaar verscheen. In april was de band nog te zien in Leiden tijdens de toer waarbij het debuut ’The Ultimate Incantation' integraal gespeeld werd, en ook vandaag speelt de band voornamelijk oude songs. Na ‘Vicious Circle’  is het ‘Sothis’ van het album ‘De Profundis’ en meteen zit de sfeer er goed in bij Baroeg. Een goede pit en portie stevige death metal is alles wat de gemiddelde bezoeker vandaag nodig heeft. Met ‘Black to the Blind’ komt er nog een subtiel geluid voorbij maar verder gaat overwegend het gas er flink op. Snelle nummers als ‘Fractal Light’ en ‘Wings’ worden afgewisseld met recenter werk als ‘Prayer to the God of War’. Ook hier laat het publiek in Baroeg zich geleden en ontstaat er een flinke pit en zijn de crowdsurfers weer goed vertegenwoordigd. Vader dendert door en ook zij geven blijk er vanavond zin in te hebben. Met ‘Helleluyah!!! (God Is Dead)’ komt er nu een fijn stukje God lastering voorbij voordat Vader het genoeg vindt. Een wederom sterk optreden van Vader, een band die eigenlijk nooit verzaakt. (Erik van Dijk)

Voor meer bandfoto's zie het onze facebook pagina, of klik op de volgende link.