Photos by : © '18 E. Straver

Suffocation, Neocaesar, Devoured Elysium – Baroeg, Rotterdam – 08/06/2018

Vrijdag 8 juni was de Rotterdamse Baroeg weer het toneel voor een avondje death metal. Headliner voor deze avond is de New Yorkse brute technische death metal formatie Suffocation. Vorige week waren de heren nog te aanschouwen in Nijmegen op Fortarock, vandaag in Baroeg krijgt de band support van de Nederlandse bands Devoured Elysium en Neocaesar.

De jonge Nederlandse death metal band Devoured Elysium mag het gaatje opvullen dat het Duitse Profanity helaas moest laten vallen. Devoured Elysium heeft de roots in de grindcore en laat zich inspireren door een band als Cryptopsy. Begin dit jaar bracht de band de eerste EP en vanavond mag de band zich presenteren in Baroeg. De zaal is redelijk gevuld wanneer de heren aftrappen, wat onmiddelijk opvalt is het geluid dat duidelijk te wensen overlaat. De snoeiharde drums zorgen boor een wat povere gitaar sound en dit komt het geheel niet ten goede. De presentatie van de band is goed verzorgd maar Devoured Elysium weet in het gegunde half uurtje niet volledig te overtuigen.

Wie Neocaesar niet recentelijk live heeft mogen aanschouwen heeft onder een steen geleefd. Na de release van het debuut album ’11:11’ vorig jaar speelt de band veelvuldig in de regio en is het bijna onmogelijk de band te missen. Neocaesar bestaat uit oudleden van de Nederlandse death metal band Sinister en wordt dan ook veelvuldig vergeleken met die band. Muzikaal heeft de band raakvlakken en doet het geluid denken aan het oude materiaal van Sinister. De zaal stroomt vol wanneer Neocaesar aanvangt en een portie brute death metal de zaal in pompt. Het geluid is goed, en de balans tussen de denderende blastbeats en het overige geweld is nagenoeg perfect te noemen. Het publiek reageert enthousiast op de brute nummers als ‘From Hell’ van de debuutplaat. Neocaesar weet te overtuigen en is een goede opwarmer voor het dodelijke hoofdmaal.

Suffocation is het boegbeeld van de New York Death Metal scene. De band bestaat sinds 1988 en is behoudens een onderbreking tussen 1998 en 2002 een stabiele factor in het brute technische death metal genre. De band bracht tot op heden acht albums, het laatste wapenfeit stamt met ‘...of the Dark Light’ uit 2017. Hoewel Suffocation recentelijk al vaker te zien is geweest in Nederland, is Baroeg lekker gevuld en is Rotterdam klaar voor een bruut feestje. Vandaag zien we Ricky Myers achter de microfoon waar zanger Frank Mullen er definitief de brui aan gegeven lijkt te hebben. Ricky is geen onbekende op het Suffocation podium en weet ook vandaag te overtuigen. Suffocation opent nog subtiel met het nummer ‘Thrones of Blood’ uit 1995 maar met ‘Effigy of the Forgotten’ gaat het gas er flink op. Ook Suffocation mag niet klagen over het geluid dat goed in balans is. Behalve nummers van het laatste album als ‘Return To The Abyss’ speelt Suffocation lekkere oude krakers als bijvoorbeeld het sterke ‘Pierced from Within’. Suffocation brengt een strakke show die het publiek in Baroeg weet te waarderen. Met afsluiters als ‘Entrails of You’ en ‘Jesus Wept’ van de debuutplaat uit 1991 is er niemand die klaagt.