Photos by : © '18 E. Straver

Slayer, Lamb of God, Anthrax, Obituary – IJsselhallen, Zwolle – 15-/11/2018

Op donderdag 15 november is Nederland in de ban van Slayer. Thrash gigant Slayer doet de IJsselhallen aan tijdens voor de afscheidstoernee en neemt een package mee om van te watertanden. Wat te denken van de old school deathmetal band Obituary, Anthrax, eveneens een van de “big four”, en de Amerikaanse groove- en thrashmetalband Lamb of God.

Chaos en frustratie is dat wat de bezoekers meemaken wachtend in een lange rij om binnen te komen in de Zwolse IJsselhallen. Metalheads die meer dan een uur in de rij staan en de set van Obituary moeten missen en soms zelfs de helft van Anthrax zijn helaas geen uitzondering. Van uit nostalgisch oogpunt zijn de IJsselhallen wellicht interessant, in de jaren ’80 en beginjaren ’90 brachten veel top bands hun show naar Zwolle maar in deze eeuw? Met zalen als bijvoorbeeld de Ziggodome, waar ook nog eens meer mensen binnen kunnen, is de Zwolse locatie niet aan te raden. Hedon betreurt de klachten maar leverde slechts een bijdrage aan de marketing, van Mojo is vooralsnog niets vernomen en dat is al triest genoeg. Wanneer je de organisatie niet op orde hebt dan kun je rekenen op een klachtenstroom, en het zou de organisatie sieren excuses aan te bieden. Maar goed, nog “even” in de rij voor de bonnen en het welverdiende biertje en voor de “happy few” die al binnen geraakt zijn is daar Obituary!

Het uit Florida afkomstige Obituary brengt als sinds de jaren ’80 hun old school death metal is daar mee een van de toonaangevende bands in het genre. Met tijdloze albums als ‘Slowly We Rot’ en ‘Cause of Death’ heeft de band een flinke fanschare opgebouwd en zo is het niet verwonderlijk dat de heren worden uitgenodigd voor een Europese toer met Slayer. Obituary opent met het instrumentale nummer ‘Redneck Stomp’ voor een matig gevulde zaal. Met ‘Sentence Day’ en ‘A Lesson in Vengeance’ zijn nummers van het meest recente gelijknamige album die volgen en stiekem wacht het publiek op de oude krakers. Dat wachten op die klassiekers duurt nog even voort want het is pas aan het einde van de half uur durende set wanneer Obituary de nummers uit de vorige eeuw aanspreekt. ‘Don't Care’, ‘I'm in Pain’ en het heerlijk brute ‘Slowly We Rot’ sluiten de set af. Obituary verzaakt live eigenlijk nooit en ook vandaag in Zwolle niet, al hadden er in dat halve uurtje best wat meer oude beukers voorbij mogen komen.

Anthrax wordt net als Slayer gezien als een van de bands behorend tot de “Big Four of Thrash Metal” en toch mag de band als tweede aantreden in Zwolle. Scott Ian en zijn mannen hebben er maling aan en knallen uit de startblokken met ‘Caught in a Mosh’. Met ‘Got the Time’, de Joe Jackson cover, slaat de band de plank mis. Er is weinig tijd en de fans willen klassiekers horen. Gelukkig weet Anthrax zich te herpakken en brengt de band met ‘I Am the Law’ en ‘Be All, End All’ de oude krakers waar we met zijn allen op  zaten te wachten. Bewonderenswaardig is het met welk enthousiasme de band nog steeds op het podium staat, stoppen lijkt voor deze thrash iconen vooralsnog geen optie.  Een Anthrax show zonder Trust cover ‘Antisocial’ is niet voor te stellen en dat gebeurt dan ook vandaag niet. Met afsluiter ‘Indians’  is aan Joey Belladonna om de show op een waardige manier af te sluiten. Een leuke en vermakelijke Anthrax show.

Lamb of God is niet de naam die je verwacht op het afscheid feestje van Slayer. De band, opgericht in 1999, heeft met hun groovende thrash metal wel al een flink aantal volgers maar mag qua prestaties zich nog niet meten met de andere drie bands van vandaag. De band bracht al wel zeven albums uit, waarvan ‘VII: Sturm und Drang’ de laatste is, maar de populariteit is het grootst op het eigen continent. Slayer nodigt de band uit en dat is voor Lamb of God natuurlijk een unieke kans om zich voor grote zalen te tonen in Europa. Met nummers als ‘Omerta’ en ‘Ruin’ openen de heren uit Richmond, Virginia de set waarmee de albums van begin deze eeuw worden uitgelicht. Energiek en enthousiast brengt de band de nummers maar echt aanslaan doet het vooralsnog niet. Het geluid is matig en de show is niet echt opvallend, toch staat het goed vol voor het podium. Lamb of God sluit zonder echt te overtuigen af met het nummer ‘Redneck’. Het publiek blijft staan voor Slayer.

En dan is het eindelijk tijd voor Slayer! De band, ontstaan in 1981, neemt afscheid van het Nederlandse publiek met een show in de Zwolse IJsselhallen. De show was snel uitverkocht en dat tekent de populariteit die de band nog steeds heeft. Kerry King en Tom Araya zijn de mannen van het eerste uur waar drummer Dave Lombardo persona non grata is en gitarist Jeff Hanneman in 2013 overleed. De band wordt sinds 2011 live bijgestaan door Exodus baas Gary Holt en drummer Paul Bostaph is inmiddels aan zijn derde en laatste Slayer periode bezig. Slayer speelt een sterk variërende set en opent met het titelnummer van het laatste album ‘Repentless’. De show ziet er professioneel uit met goede lichtshow en veel vuur waarvan de hitte de al flink opgewarmde veeschuur nog van wat extra warmte voorziet. De keuze van de set is niet altijd even uitgebalanceerd, nummers als ‘Blood Red’ en ‘Disciple’ halen het tempo wat uit het geheel, daar waar ‘Mandatory Suicide’ en ‘War Ensamble’ weer tot de verbeelding spreken. In het tweede deel van de set komt Slayer echt los en dat slaat over op het publiek, met ‘Postmortem’, ‘Black Magic’, ‘Seasons in the Abyss’ en afsluiter ‘Hell Awaits’ brengt Slayer dat wat het publiek wil horen. De vier toegiften zetten de boel op scherp, ‘South of Heaven’, ‘Raining Blood’ en ‘Chemical Warfare’ worden luidkeels meegebruld waarna Slayer afsluit en Nederland vaarwel zegt met de ultieme kraker ‘Angel of Death’. De laatste keer Slayer in Nederland is een feit, volgend jaar toch maar weer eens kijken op Graspop, want de band blijft uniek en zijn nog steeds de koningen van de thrash. (Erik van Dijk)

Voor meer bandfoto's zie het onze facebook pagina, of klik op de volgende link.