Photos by : © '18 Eus Straver

Savage Master, Steel Shock – Gebr. De Nobel, Leiden – 18/03/2018

Op zondag 18 maart is het Leidse Gebr. de Nobel weer eens het toneel voor een avondje heavy metal. Zo staan er twee bands op het programma die nog niet zo heel lang in deze samenstelling in het wereldje meelopen maar toch al redelijk wat aandacht hebben weten te trekken. Hoofdprogramma van de avond is het Amerikaanse Savage Master, de support wordt verzorgd door het Nederlandse Steel Shock.

Het uit het hoge noorden afkomstige Steel Shock is ontstaan in 2016 en bestaat uit leden van o.a. Gloria Victis en Vortex. In 2017 verscheen de demo ‘First Strike’ en datzelfde jaar tekende de band voor het debuut album ‘For Metal to Battle’. Heavy metal is hier het recept en de vergelijkingen met een band als Manowar kunnen eenvoudig gemaakt worden. De sterke vocalen met hoge uithalen van zanger Nima “MetalHeart“ Sadeghi en de eenvoudige doch pakkende riffs vormen samen met het fraaie solowerk een hechte eenheid. Neem daarbij de traditionele teksten en je weet wat je voorgeschoteld krijgt. Vanaf de melodische opener ‘Shockwave of Steel’ en de lekkere meebruller ‘Ready To Rock’, waarbij de zin “Fight for heavy metal, Raise your fists and shout” de nodige vuisten in de lucht krijgt, tot aan afsluiter ‘Metal Fire’ worden we getrakteerd op een stukje “true metal”. Origineel is het allemaal niet maar het enthousiasme van de band maakt een hoop goed waarbij de band een positieve indruk achter laat.

Het uit Louisville, Kentucky afkomstige Savage Master is ontstaan in 2013. De band rond zangeres Stacey Peak bracht in 2014 de debuutplaat uit en deze kreeg opvolging van ‘With Whips and Chains’ in 2016. Vorig jaar verscheen de EP ‘Creature of the Flames’ en vanavond staat Stacey met haar gemaskerde mannen op het podium in Gebr. de Nobel. Dat het hier allemaal om de frontvrouw draait is duidelijk, de ietwat schaars geklede Stacey wordt omringt door gemaskerde mannen en is het middelpunt van aandacht.

De show wordt geopend met een song van het van het laatste album. Wat onmiddellijk opvalt is dat het muzikaal allemaal prima klopt, de vocalen zijn sterk en soms wat rauw maar passen perfect in het concept. Stevige en heavy nummers als ‘Burning Leather’ en ‘Ready to Sin’ weten het publiek te bekoren en brengt menigeen in beweging. Savage Master speelt vanavond een uitgebreide set maar dan ineens lijkt het over, het licht gaat aan de DJ draait de eerste de noten van zijn plaatje terwijl het publiek enthousiast om meer roept. Meer komt er onverwachts toch want Savage Master komt gelukkig terug en heeft op het podium versterking gekregen van enkele Steel Shock leden. Met de verrassende Riot cover ‘Swords & Tequila’ komt er een einde aan de show.

Al met al waren de optredens van beide bands prima in orde waarbij we nog even willen vermelden dat deze zondagavond wederom tot stand is gekomen door een samenwerking tussen de The Hague Heavy Metal Alliance en Gebr. de Nobel. Hoewel het best wat drukker had mogen zijn kijken we terug op een geslaagde avond. (Erik van Dijk)