Photos by : © '18 K. Verhaegen

Merauder, Bring on the Bloodshed, Climate of Fear, Get Some – Db’s, Utrecht - 25/08/2018

Merauder kan in één adem genoemd worden met New York hardcore legendes als Biohazard, Sick of It All en de Cro-mags. De band bracht immers midden jaren negentig het geweldige album ‘Masterkiller’ uit waarop de band een mix ten gehore bracht van hardcore, metalcore, thrash en punk. De albums die volgenden wisten echter niet het niveau van het debuut te halen waarop de band na de release van het album ‘Bluetality’ in 2003 uit elkaar viel. Zanger Jorge Rosado vormde in 2007 een nieuwe line-up waarmee hij in 2009 het album ‘God is I’ uitbracht. Sindsdien toert de band weer regelmatig door Europa, zoals ook deze koude zaterdag in augustus. Voordat het zover is krijgen we eerst nog een drietal voorprogramma’s te zien en te horen.

Zo is de Haagse hardcore band Get Some die rond de klok van half acht het bal mag openen. De band werd in 2012 opgericht en twee jaar later bracht de band een titelloze 4 track EP uit. De band heeft echter niet stilgezeten en legt momenteel de laatste hand aan hun debuutalbum. Get Some gaat fanatiek van start, ondanks dat de eerste bezoekers nog maar net de zaal binnen druppelen. Wat verder opvalt aan de band is het de energieke zanger die de longen uit zijn lijf schreeuwt. Daarnaast zijn de songs voorzien van uitstekend gitaarwerk en heerlijk groovende basspartijen, al met al een prima opener.

Omdat de eerste band meteen al wat uitloopt starten de heren van het Engelse Climate of Fear ruim een kwartier te laat. De zaal staat inmiddels half vol en worden wat ongeduldig van de lange soundscheck van de band. Als de band dan vervolgens maar aan hun show begint klink het nog niet overtuigend. Na een nummer of drie lijkt de band eindelijk een beetje te zijn ingespeeld waarop de band ons het nieuwe nummer ‘The Cult of Retribution’ voorzet waarvan de band ook een videoclip heeft opgenomen. Na een minuut of twintig zit het optreden er ineens alweer op, waarmee de verloren tijd bij aanvang enigszins is goedgemaakt op het tijdschema.

Het uit Amsterdam en omstreken afkomstige Bring on the Bloodshed is vervolgens aan de beurt om het publiek wat verder op te warmen. De band werd in 2008 opgericht en in 2013 verscheen het debuut ‘Dark Clouds’, gevolgd door ‘Amongst The Ruins’ in 2016 waarop de band de ingeslagen weg van het debuut voortzet. Als Bring on the Bloodshed vervolgens aftrapt is de zaal inmiddels goed gevuld, de mix van agressieve vocalen, harde riffs en beukende drumpartijen gaan er dan ook goed in bij het Utrechtse publiek. Zo weten de vier heren en dame ons te trakteren op een brute mix van metalcore en krachtige metal voorzien van de nodige thrash invloeden waar de energie vanaf spat. De band weet dan ook veertig minuten lang te knallen, waarbij vooral het spelplezier van de hele band opvalt. Het mag dan ook gezegd worden dan Bring on the Bloodshed hier vandaag wist te overtuigen.

Db’s heeft inmiddels een reputatie hoog te houden, het centrum herbergt immers een groot aantal oefenruimtes maar ook de concertzaal mag er zijn. Ze wist het centrum afgelopen maand al de legendarische crossover band DRI te boeken en daarnaast worden er regelmatig de Bigg Ass Metal shows georganiseerd. Vandaag was er opnieuw een grote band gecontracteerd, want niemand minder dan het uit New York afkomstige Merauder was vandaag te gast. Ondanks dat het programma inmiddels wel wat uitgelopen is zit de sfeer er goed in als Merauder hun show aftrapt, de zaal staat dan ook voor meer dan driekwart vol. Wie de band al eerder aan het werk zag weet dat er nooit lang wordt opgetreden, optredens van langer dan vijfendertig a veertig minuten zijn dan ook een uitzondering. Dat het aanwezige publiek dat verder niks interesseert blijkt wel uit het enthousiasme waarmee sommige bezoekers een goot deel van de songs samen met frontman Jorge mee staan te zingen op het podium. Natuurlijk komen de knallers van het debuut zoals “Time Ends”, “Fear of Sin”, “Mirror Shows Black”, “Downfall of Christ” en “Life Is Pain” in een moordend tempo voorbij. Tussendoor is er volgens nog een taart en een opblaaspop voor een van de bandleden die vandaag jarig is. Na een klein half uur wordt vervolgens de hitsingle “Master Killer” ingezet, dit tot groot genoegen van het aanwezige publiek waarna het optreden er alweer opzit. Na de show neemt zanger Jorge de nodige tijd voor zijn publiek voor de nodige foto’s en handtekeningen, klasse! (Eus Straver)