Photos by : © '18 E. Straver

Kreator, Dimmu Borgir, Hatebreed, Bloodbath - 013, Tilburg - 30/11/2018

De Duitse thrash veteranen van Kreator zijn een graag geziene gast in Tilburg, al voor de derde keer in 4 jaar tijd staan de heren in poptempel 013. Dit keer een co headline show met het Noorse Dimmu Borgir en openingsacts Hatebreed en Bloodbath.

De zaal loopt snel vol als rond 18.00 het intro afloopt en Bloodbath het podium betreedt. De Zweedse death metaltank met tegenwoordig Nick Holmes die we kennen van Paradise Lost op zang en deze tour invaldrummer Waltteri Vayrynen (Paradise Lost) zet gelijk fel in met “Fleischmann” en “Let the stillborn Come to Me”. Vervolgens is er een mix van oud en nieuw werk, “So You Die”, “Bloodicide”, “Outnumbering the Day” en is na het niet te missen “Eaten” is het half uurtje speeltijd dat de band vandaag krijgt de alweer voorbij. Een kort maar krachtig optreden.

Na Bloodbath mogen de Amerikaanse hardcore veteranen van Hatebreed ons in een kleine drie kwartier voorzien van een simpel maar doeltreffend portie hardcore. De band heeft er zin in, en het publiek gaat lekker los op onder andere “To The Threshold”, “Life for This”, “I will be Heard” en “Destroy Everything”. Hatebreed is deze tour een beetje de vreemde eend in de bijt tussen al het brute metal geweld, maar de hardcore die de heren brengen lijkt toch aan te slaan bij het publiek en dat had ik van te voren niet verwacht.

Dat Dimmu Borgir populair is wordt wel bewezen met het aantal bandshirts in de zaal, deze puilt inmiddels ook behoorlijk uit. Met een groots podium en opgezette show trappen de Noorse symphonische blackmetal iconen onder leiding van Shagrath af met “The Unveiling“ gevolgd door “Interdimensional Summit”. De band speelt strak al worden de gitaarpartijen vaak weggedrukt door de orkestraties. Achtereen volgend worden “The Chosen Legacy”, “The serpentine Offering” en ouder werk zoals “Puritania” en “Indoctrination” gespeeld. Als je liefhebber bent van de begindagen van de band kom je bedrogen uit aangezien alleen “Mourning Palace” wordt vertolkt. Al met al een prima show, maar ik had toch graag wat meer ouder materiaal gehoord.

De eer om het gevarieerde programma af te sluiten is voor Kreator. Ook hier is het podium groots met  schermen, lichtshow, confetti en een hoop vuurwerk. De band onder leiding van Mille trapt af met “Enemy of God” en in de 70 minuten speeltijd worden 10 albums aangedaan. Onder andere “Phantom Antichrist”, “Flag of Hate”, “Phobia” en “Hordes of Chaos” worden op enthousiaste wijze gespeeld. Afgesloten wordt met de klassiekers “Violent Revolution” en “Pleasure to Kill”.

De aftrap van deze rondreizende package is een succes te noemen. De show van vandaag was volledig uitverkocht en zo was er voor ieder wat wils te zien en te horen.