Photos by : © '18 E. Straver

Iced Earth, Martyr - Poppodium Victorie – 26/06/2018

Op een doordeweekse dinsdagavond is Poppodium Victorie te Alkmaar het toneel voor een onvervalst avondje heavy metal. Het Amerikaanse Iced Earth is op tour ter promotie van het album ‘Incorruptible’ en de avond wordt geopend door het Nederlandse Martyr. Voor velen een reden om van de luie bank af te komen en af te reizen naar de kaasstad.

Het Utrechtse Martyr is al sinds 1982 actief en bracht tot op heden 4 albums, het laatste album, ‘You Are Next’, stam alweer uit 2016. Recentelijk heeft de band te maken gehad met personele wisselingen, zo werd in Vinnie Wassink een nieuwe bassist gevonden en was de band op zoek naar een nieuwe drummer. Die drummer is gevonden in Rick Valcon, maar vanavond zit Wilfried Broekman voor de ener laatste keer nog op de drumkit.

De opening van Martyr is zoals we die van de laatste jaren kennen met het nog jonge meisje Johanna Kindt die zowel intro als outro van ‘Into the Darkest of All Realms’ voor haar rekening neemt. De zaal is al redelijk gevuld en het publiek druppelt langzaam binnen. Frontman Rop van Haren is de motivator en trekt alles uit de kast, op zoek naar publiek anticipatie. Na de opener en ‘Infinity’ is het tijd voor ouder materiaal. Met nummers als het vermakelijke ‘Snow & Fire’ van de ‘Metal Torture’ uit 1983 en ’Afterlife’ brengt Martyr lekkere heavy nummers uit de “oude doos”. Met de laatste nummers ‘Unborn Evil’ en het sterke ‘Monster’ besluiten de heren een vermakelijke show.

Het uit Tampa, Florida afkomstige Iced Earth is ontstaan in 1988 en heeft tot dusver 13 albums uitgebracht. Het laatste album, ‘Incorruptible’, verscheen in juni 2017 en is reden om na de tour op het eigen continent af te reizen naar Europa. Na shows op Hellfest en Graspop is de band in Nederland met vanavond een show in Alkmaar welke wordt vervolgd met een show in Hengelo.

De opening van de show is met ‘Great Heathen Army’ van de nieuwe plaat. Het geluid is nog niet optimaal en de stembanden van Stu Block nog niet goed opgewarmd, maar in tegenstelling tot Graspop werkt de microfoon nu wel. De zaal is inmiddels goed gevuld en het publiek reageert enthousiast. Iced Earth speelt een mooie mix met nieuw materiaal en wat oude songs. Met het nummer ‘Brothers’ wordt de eenheid in de metal gemeenschap nog eens benadrukt, iets dat sfeer verhogend werkt in de Alkmaarse Victorie. Van de gevoelige opening van ‘Dracula’ tot het stevige ’The Hunter’, het publiek vindt het allemaal goed. De toegiften van vanavond zijn ‘Clear the Way’ en ‘Watching Over Me’ waarna het publiek tevreden de Victorie verlaat, een toffe show op zomaar een dinsdagavond in Alkmaar. (Erik van Dijk)

Voor meer bandfoto's zie het onze facebook pagina, of klik op de volgende link.