Photos by : © '17 E. Straver

Mushroomhead, Ventana, Unsaid Fate – Gebr. De Nobel, Leiden - 11/01/2017

Vanavond is het bonte gezelschap Mushroomhead te zien in Gebr. De Nobel, de uit Cleveland, Ohio afkomstige band werd in 1993 opgericht. Mushroomhead heeft inmiddels meer dan 2 miljoen albums wereldwijd verkocht en ondanks dat het achtste album, getiteld ‘The Righteous & the Butterfly’ (2014) in Amerika goed werd ontvangen krijgt de band in Europa nog steeds geen vaste voet aan de grond. Misschien komt dit omdat de band Europa lange tijd links heeft laten liggen. Zo ging de geplande Europese tour met Hed(pe) in 2011 niet door. Het was dan ook in 2002 dat de band voor de laatste keer in ons land te zien was tijdens het Ozzfest festival in Nijmegen en in de Melkweg in Amsterdam.

Vanavond is de eerste show van de Europese tour en deze kent enige opstart problemen. Hierdoor gaan de deuren van Gebr. De Nobel een half uur later dan gepland pas open. Inmiddels heeft zich al een behoorlijk rij voor de deur gevormd en als we eenmaal binnen zijn is de crew nog steeds bezig op het podium. Rond de klok van acht uur verschijnt de eerste band op het podium. De aanvangstijd van de eerste act is inmiddels dan al ver overschreden. Het is dan ook niet Crossfader die de aftrap verzorg maar Ventana, het sideproject van Mushroomhead ‘s Rick Thomas die de keyboards voor zijn rekening neemt. De uit Cleveland, Ohio afkomstige gemaskerde band knalt er meteen hard in waardoor er voor het podium al meteen een kleine pit ontstaat. Naar mijn weten heeft de band slechts 1 album uitgebracht, te weten ‘American Survival Guide Vol.1’ (2009, het is dan ook niet zo verwonderlijk dat het gespeelde materiaal van dit album afkomstig is. Het geluid is echter niet al te best, waardoor de nummers verzanden in een grote brij van geluid. Het publiek heeft dan ook moeite om de aandacht vast te houden. Zanger Matt Foran probeert de boel nog te redden door het publiek te vragen hun middelvinger op te steken, maar dan is het leed al geleden. Na een klein half uur zit het optreden van Ventana er alweer op en kunnen we ons opmaken voor de volgende act van vanavond.

Voordat Mushroomhead de avond af zal sluiten is het aan Unsaid Fate om het publiek nog wat verder op te warmen. Deze band is eveneens afkomstig uit Cleveland en wordt aangevoerd door frontvrouw Jackie LaPonza die tegenwoordig tevens deel uitmaakt van Mushroomhead. Ook Unsaid Fate heeft te maken met een behoorlijk slecht geluid, daar komt nog eens bij dat het licht niet al te best is. Zo staan de gitarist Don DeBiase en bassist Nino Spadaro nogal eens in het donker. Het moge dan ook duidelijk zijn dat alle ogen zijn gericht op frontvrouw LaPonza. Wat betreft de muziek, de groovende metal met daaroverheen de rauwe stem van LaPonza. Het is echter tekenend dat de zaal wel wat leger is dan tijdens de eerste band van de avond ondanks dat de band een gedegen probeert neer te zetten.

Na een vrij lange ombouwpauze begint Mushroomhead uiteindelijk een half uur later dan gepland aan hun show. De zaal is inmiddels behoorlijk vol en wat opvalt is dat het publiek nog behoorlijk jong is. De start van de show kent echter net als bij de eerdere bands op de avond de nodige technische problemen. Deze worden echter zo goed als kwaad opgelost en wat we vervolgens voorgeschoteld krijgen is een prima show. Vooral de lichteffecten van het opspattende water bij de percussionisten die links en rechts op het podium staan is een leuk schouwspel dat ik nog niet eerder zag. Ook de rest van de band weet hoe ze het publiek moeten vermaken en zo staan ze zelfs te poseren voor een selfie. Ook frontvrouw Jackie LaPonza van Unsaid Fate doet nog een aantal nummers mee, dit tot groot genoegen van het publiek. Halverwege de show zijn dan ook de technische problemen grotendeels verholpen en weet het achtkoppige gezelschap vanavond dan ook een gedegen show neer te zetten. Het is inmiddels al ruim over elf uur en als de band vervolgens aan hun toegift begint moeten we de altijd gezellige Nobel helaas al verlaten om de laatste bus te halen.

Voor wie de band nog een keer aan het werk wil zien en niet opnieuw vijftien jaar wil wachten kan terecht op zondag 22 januari in De Helling te Utrecht waar de band hun Europese tour af zal sluiten.

Voor meer foto's zie de volgende link!