Photos by : © '15 E. Straver

Belgian Metal Invasion - Gebr. de Nobel, Leiden – 21/01/20016

Op donderdag 21 januari stond er een druk programma op de agenda bij Gebr. de nobel met maar liefst vier Belgische bands in uiteenlopende genres. Onder de noemer "Belgian Metal Invasion” waren achtereenvolgens Bark, Bliksem, Evil Invaders en Diablo Blvd te aanschouwen en voor dit spektakel was gekozen voor de kleine zaal. De kleine zaal bleek voor deze avond de perfecte keuze daar je met dit soort programmeringen (lees: zonder echte headliner) de grote zaal nauwelijks weet te vullen en het veel sfeervoller is om in een goed gevulde zaal te vertoeven. De opkomst was alleszins redelijk te noemen zeker gezien bands als Bliksem en Evil Invaders in de afgelopen 2 jaar op bijna ieder Nederlands festival en vele clubshows te bewonderen waren waardoor een ware “overkill” dreigde te ontstaan. Net nu je het gevoel kreeg dat het wat rustig was in deze kampen stonden ze daar ineens weer op het Leidse podium.

Opener van de avond was het Antwerpse Bark, een relatief jonge band opgericht in 2014 met een gelijknamige EP uit 2015 in hun bagage. De stijl van dit gezelschap laat zich het beste omschrijven als stoner metal met een groove. Vanaf de eerste song “Voice Of Dog” wist iedereen meteen wat voor vlees we hier in de kuip hadden. Lekkere vette tracks volgden elkaar op, “oude” songs maar ook songs van het nieuwe album zoals de knallers “All Hell Breaks Loose”, “Killing Time” en “Venomous Blood”. Bark toonde zich als de perfecte opwarmer voor het nog te volgen programma en smaakte eigenlijk naar meer. Eind januari verschijnt de debuut plaat ‘Voice Of Dog’ en dat is er één om blind aan te schaffen.

Bliksem, eveneens uit Antwerpen, is het gezelschap rond frontvrouw Peggy Meeussen en zij zijn reeds talrijke keren op de Nederlandse podia gespot. In augustus 2015 heeft de band hun twee album uitgebracht genaamd 'Gruesome Masterpiece’ en op dit album is al te horen dat de band een flinke vooruitgang heeft geboekt. Ook live houdt deze band zich goed staande, Peggy presenteert zich als een ware frontvrouw en bespeelt het publiek met haar rauwe vocalen afgewisseld met clean vocals waarbij zo af en toe de vergelijking met Kate De Lombaert (Acid) opdoemt. Lekkere songs als opener “The Life On Which I Feed” en nummers van het nieuwe album als “Fucked Up Avenue”, “Twist The Knife” en het gevoelige “Morphine Dreams”. Afsluiter was “Crawling In The Dirt” waarmee een einde kwam aan een leuk optreden van Bliksem.

Evil Invaders, de revival van het speed metal genre, betraden het podium. Deze mannen uit Belgisch Limburg brengen jaren 80 geluid wat je doet denken aan bands als Agent Steel en Exciter, gebracht met en overdosis aan energie is dit altijd weer een leuk schouwspel. “Fast, Loud 'n’ Rude”, “Driving Fast” en “Pulses of Pleasure” songs van de EP en van het in 2015 uitgebrachte album 'Pulses of Pleasure’ knallen in sneltreinvaart voorbij tot genoegen van het merendeel van de toeschouwers. Bij Evil Invaders weet je precies wat je voorgeschoteld krijgt, vernieuwend is het allemaal niet maar dat is ook niet nodig, een geweldige beleving van het geen deze jonge mannen brengen en een heerlijke show.

Diablo Blvd begint lekker zo net voor de show aanvangt, bij een laatste soundcheck klinken de fijne tonen van Alice In Chains door de speakers helaas werd de song halverwege afgebroken. Helaas ook voor Diablo Blvd was het feit dat een groot deel van de toeschouwers de zaal noodgedwongen moesten verlaten, de vier bands en het late aanvangstijdstip (de eerste band begon pas 20:15) zorgde ervoor dat zij die gekomen waren met het openbaar vervoer al voortijdig huiswaarts moesten gaan en ook waren er bezoekers die de zaal verlieten omdat zij de rockende mannen gewoon niet goed genoeg vonden om rond te blijven hangen. Diablo Blvd had er wat moeite mee al was hier tijdens de show niet al te veel van te merken. Onder aanvoering van stand-up comedian Alex Agnew, die overigens tussen september en eind november 2016 weer een comedytour doet, rocken de heren er vrolijk op los. “Beyond the Veil”, “Fear is for the Enemy” en het vermakelijke up-tempo nummer “Builders of Empires” passeerden de revue. Slayer werd vervolgens luidkeels geroepen door het publiek dit tot vermaak van de heer Agnew. Diablo Blvd deed haar best maar echt overtuigen konden zij het overgebleven publiek niet.

Wederom een geslaagd avondje in Gebr. de Nobel waarvoor dank aan de vele vrijwilligers actief bij dit poppodium. Verrassing van de avond was zonder enige twijfel Bark, een band waar we in de toekomst meer van gaan horen en zien. (Erik van Dijk)

Voor meer bandfoto's zie de volgende link!