Photos by : © '15 K. Verhaegen

Vital Remains, Dehuman, Gravesite, Restos Humanos - DB's, Utrecht - 19/07/2015

Op 19 juli stond er weer een aardig programma met een viertal Death Metal bands in DB’s te Utrecht en Metal Experience was er natuurlijk bij. De middag wordt afgetrapt met het Italiaans / Colombiaanse gezelschap Restos Humanos. De discografie van deze in 2013 opgerichte formatie is nog beperkt tot demo’s en een compilatie cd genaamd “Necromantie Ritual”. Wat we hier te horen krijgen is death metal met een grindcore sausje er overheen. Wat verder direct opvalt is dat de zanger niet op zijn best is en teveel aandacht nodig heeft voor zijn instrument. Iets dat eigenlijk ook te merken is bij de rest van de band. Het optreden is dan ook een statisch schouwspel zonder enige interactie met het toegestroomde publiek. Muzikaal is alles best vermakelijk en spelen de heren en dame een aardige set aangevuld met wat cover songs. Al met al toch een aangename start van deze middag.

De verrassing van de dag wordt verzorgt door de Italiaanse formatie Gravesite. Dit viertal brengt een portie death metal uit de oude school voorzien van uitstekend gitaarwerk. De heren openen met een intro gevolgd door het vermakelijke “Submerged In Vomit” en weten al wat meer publiek de zaal in te trekken.  Zanger Gabri heeft een bijzonder theatrale uitstraling en wanneer je hem in zijn ogen kijkt is het alsof je de dood zelf ziet. De interactie met het publiek ontbreekt opnieuw maar de heerlijk gore vocalen maken dit alles meer dan goed. Ook muzikaal is het top, afwisselend met zware trage passages, subliem solo gitaarwerk en heerlijke up tempo stukken. Nagenoeg alle songs komen van het in 2015 uitgebrachte debuut album ‘Horrorfying Nightmares’ met uitzondering van de afsluiter, het heerlijke “Obsessed By The Macabre” de titeltrack van de demo. Gravesite is een band waar we meer van gaan horen en is meer dan de moeite waard om eens te beluisteren.

Het is niet alleen muziek wat DB’s te bieden heeft op deze dag. Zo wordt er weer eens gebarbecued en worden er hamburgers en worsten geserveerd met een aardappel salade daarnaast zijn er verschillende bieren verkrijgbaar van de tap of fles op deze zonnige zondag namiddag. Het Belgische Dehuman is de volgende band on stage. Deze uit Brussel afkomstige heren timmeren sinds 2006 aan de weg en hebben in de afgelopen drie jaar twee full lenghts uitgebracht. Dat death metal hier het recept is mag geen verrassing meer zijn. Wat verrassend is, is dat de drummer naast voortreffelijk slagwerk bijzonder aanwezig is. Zo staat hij voortdurend op van zijn kit zoekend naar aandacht van publiek en vooral naar op hem gerichte camera’s. Ook de rest van de band is bijzonder levendig op het podium met oog voor het publiek. Muzikaal is het geheel goed verzorgt, afwisselend en voorzien van puik gitaarwerk en solo’s. Songs als “Eyes Of A Thousand” en “Obedience To Pestilente” knallen er lekker in. Minpuntje is dat de zang af en toe wegzakt in het instrumentale geweld maar het geheel is een zeer vermakelijk.

Buiken gevuld, dan is het nu tijd voor de "main dish” en deze valt ten prooi aan de heren van Vital Remains. Deze uit Rhode Island USA afkomstige mannen behoeven eigenlijk geen introductie daar zij reeds actief zijn sinds 1988 en al zes full lenghts op hun naam hebben staan. De extreem agressieve vocalen van zanger Brian Werner afgewisseld met de hoge grunts van bassist Gator Collier brengen de nodige variatie in zang maar ook muzikaal staat Vital Remains als een huis, super strakke breaks en fijne snijdende gitaren. Openend met “Where Is Your God Know” en “Icons Of Evil” wordt de trend gezet, satanische teksten verpakt in brutal death metal dat de speakers uit knalt. De heren hebben er duidelijk zin in en brengen een primeur in DB’s en Nederland met het ten gehore brengen van een song van het nog te verschijnen album genaamd “In A World Without God”. De mannen denderden vrolijk voort en trekken duidelijk de aandacht van een ieder, minpunt is het gezeur over geluid en de soundchecks gedurende de show. Een lekkere set, Vital Remains is, met de opvallende Brian Werner, meer dan klaar voor het vervolg van deze “Anthology Of Evil” tour.

Een lekker dagje dood metaal in het Utrechtse DB's welke meer bezoekers verdient had, wellicht dat de metalheads vermoeid waren na Dynamo metal fest een dag eerder doch hier had men de nodige energie kunnen opladen (Erik van Dijk)