Slipknot, King 810 – Heineken Music Hall, Amsterdam – 01/02/2015

Februari 2015 gaat goed van start, de eerste dag van de maand was namelijk niemand minder dan de negen koppige band Slipknot live te zien in de Heineken Music Hall te Amsterdam. Dat deze show op voorhand al zo goed als uitverkocht was zal niemand verwonderen, de laatste keer dat de band onze hoofdstad aandeed was immers in 2008. Het jaar daarop was de band vervolgens te gast tijdens het Sonisphere festival in Nijmegen. Wie Slipknot toen aan het werk zag zal niet kunnen ontkennen dat er voor de band tot een gouden toekomst in het verschiet lag. In 2010 sloeg het noodlot echter toe toen bassist en oprichter van de Paul Gray dood in een hotelkamer werd aangetroffen. Slipknot heeft sindsdien een moeilijke tijd achter de rug (zo had drummer Joey Jordison de band inmiddels ook verlaten) en was de toekomst van de band erg onzeker. De band was sporadisch nog live te zien (o.a. op Graspop in 2011 en 2013), maar of er ooit nog een album zou verschijnen was erg onwaarschijnlijk. Gelukkig voor de fans van de band wist de band na een behoorlijk lang rouw proces toch de draad weer op te pakken en verscheen er in 2014 een nieuw album dat de titel ‘The Gray Chapter’ heeft meegekregen, wat natuurlijk verwijst naar de dood van Paul Gray die inmiddels vervangen is door Alessandro Venturella.

Voordat de show echter van start gaat krijgen we eerst nog een voorprogramma te zien. Zo is het de vrij onbekende band King 810 die het publiek mag opwarmen. Mede dat een groot deel van het publiek nog nooit van de band heeft gehoord lukt dit slechts gedeeltelijk en ook wij houden het halverwege de show voor gezien. Waarom de band geen vooraanstaande naam op sleeptouw heeft genomen zoals Machine Head en Children Of Bodom tijdens de show in 2008 blijft voor ons ook een raadsel.

Na een korte ombouwpauze gaan eindelijk de zaallichten uit en wordt de introtape gestart. Het podium is dan echter nog afgeschermd door een groot doek, dat al snel omhoog gehesen wordt. Slipknot trapt vervolgens af met de opener van het meest recente album in de vorm van het agressieve “Sarcastrophe”. De sfeer zit er meteen goed in, de zaal is al goed in beweging en als de band het “The Heretic Anthem” inzet kan het optreden al niet meer stuk. Het publiek zingt het refrein ‘If you’re 555, then I’m 666’ luidkeels mee tot groot genoegen van frontman Corey Taylor. Wat verder meteen opvalt is de groots opgezette show, voorzien van pyro en een enorme hoeveelheid licht. Beide percussionisten Shawn Crahan en Chris Fehn staan aan de zijkant opgesteld en hun batterijen met trommels en fusten draaien in de rondte en gaan meermaals hoog de lucht in. Naast drummer Jay Weinberg (ex-Against Me), die Joey Jordison vervangt staan de toetsenisten Craig Jones en Sid Wilson opgesteld. Natuurlijk zijn het zanger Corey Taylor en gitaristen Mick Thompson en Jim Root die de voorhoede vormen. Alessandro Venturella maakt de line-up af die de plaats van de in 2010 overleden Paul Gray over heeft genomen. De setlist bestaat naast de nieuwe songs zoals “The Devil in I”, “The Negative One” en “Custer” uit een bloemlezing van de voorgaande albums. Zo wordt het publiek goed wakker geschud met knallers als “Disasterpiece”, “Duality”, “The Blister Exists” en “Spit It Out”. Natuurlijk kennen we het kunstje met het op de grond gaan zitten van het publiek waarop het  publiek op het teken van Taylor tegelijk omhoog springt al. Dat neemt echter niet weg dat de band ons een weergaloze show voorschotelt. Het hoogtepunt komt echter pas in de toegift met nummers als “(sic)”, het vernietigende “People = Shit” en “Surfacing” waarbij alle registers nog eenmaal worden opengetrokken.

Al met al weet Slipknot hier vandaag te overtuigen ondanks dat de band een moeilijke periode achter de rug heeft. Voor wie de band heeft gemist in Amsterdam, op 6 juni zal de band het Fortarock in Nijmegen afsluiten en dat beloofd alvast veel goeds.

Setlist:

01. Sarcastrophe

02. The Heretic Anthem