Photos by : © '14 E. Straver / T. Martijn

Opeth, Alcest – Heineken Music Hall, Amsterdam – 07/11/2014

Op vrijdag mochten we weer eens naar de HMH te Amsterdam. De verwachte verkeerschaos konden we voorblijven doordat we iets eerder weg konden van ons werk. Er speelde immers ook nog een band (Linking Park) in een uitverkochte Ziggodome op dezelfde avond.

De beurt is eerst aan Alcest om het publiek wat op te warmen. Een Franse band die ik niet kende en vooraf even beluisterd heb en ik moet toegeven, de muziek past goed bij Opeth wanneer ik deze beluister op internet. In de HMH komt het echter minder goed over. De zang is niet goed te horen, veel galm en een minder geluid zorgen ervoor dat de sfeer die de band wil creëren niet succesvol wordt overgebracht op het aanwezige publiek. De zaal luistert plichtsgetrouw en applaudisseert na elk nummer beleefd want slecht is het niet. Misschien is dit nog even een stapje te ver voor deze band en moet ze nog wat kleinere zalen aandoen om het dan nog eens in een zaal van deze grootte te proberen.

Dan is het tijd voor Opeth. Een band die inmiddels kan putten uit een rijk oeuvre. De tour staat in het teken van het laatste album ‘Pale Communion’ maar zoals heer Mikael Åkerfeldt in interviews aangaf, zal de set niet bestaan uit louter nummers van dat album. Ook fans van het oude werk zullen aan hun trekken komen. Opeth houdt woord. Een aantal songs van ‘Pale Communion’ worden gespeeld en verder krijgen we een prachtige doorsnede te horen doordat van bijna elk album wel iets wordt gespeeld. Elk nummer wordt door het publiek met evenveel enthousiasme onthaald en de band geniet zichtbaar. ‘We dachten dat we de zaal niet goed vol zouden krijgen maar dit ziet er goed uit’, aldus een tevreden Åkerfeldt. Natuurlijk heeft hij zijn grappige momenten en krijgt vele in het publiek aan het lachen. Zijn ‘Oh ye – Hetfield imitatie’ komt meerdere keren voorbij. Volgens hem een verkorte manier om het publiek te vragen of ze meer willen horen. Iets waar hij de helft van de avond dankbaar gebruik van maakt. Het is leuk dat hij bij sommige nummers vertelt naar welke soort muziek en/of bands ze luisterden toen ze het album opnamen. Elk nummer is voorzien van mooi passend licht zonder dat het té is. Geen Lazers e.d. maar gewoon een flinke rij spots klaren de klus. Het is te kort door de bocht om een song of een paar songs als een hoogtepunt aan te wijzen want het is één groot hoogtepunt.

Mikael herinnert zich dat ze hier de vorige keer (hier was hij even abuis want dat was in Ahoy) stonden als voorprogramma van Dream Theater. ‘Dat was een heavy tour voor ons. We speelden voor mensen waarvan de eerste drie rijen bestonden uit mensen die alleen maar aantekeningen stonden te maken van wat John Petrucci allemaal deed’. De sound is dik in orde. Toetsenist Joakim Svenson tilt de oudere songs naar een hoger niveau door de songs subtiel in te kleuren zonder dat het karakter van de oorspronkelijke song verloren gaat. Ook drummer Axe laat weer een aantal puike stukjes horen: van dubbel basswerk tot aan subtiele percussie. De band speelt met de dynamiek i.p.v. dat alles op één volume de HMH wordt ingeblazen. Mikael merkt op wanneer hij wat problemen heeft met zijn gitaar dat dit de tour is die vergezeld gaat van “technical difficulties” om hieraan toe te voegen dat iedereen dan wél ziet en hoort dat de band live speelt. Het is inderdaad verbluffend hoe de verschillende koortjes live worden gezongen in plaats van dat er een tape draait waar de koortjes al op staan. Aan het einde van de avond klinkt er geen onvertogen woord om mij heen en kan ik concluderen dat we vanavond één met Opeth zijn geweest. Als toegift krijgen we “Deliverance” waarin de band nog één keer alles uit de kast trekt. Opeth blijft een klasse apart.

Dat je daarna langer in een parkeergarage vaststaat omdat het concert in de Ziggodome ook net klaar is, doet er dan niet meer toe. Alle claxons die er dan te horen zijn halen me de komende dagen niet meer uit deze roes.

Setlist Opeth :

01. Eternal Rains Will Come
02. Cusp of Eternity