Photos by : © '12 E. Straver / T. Martijn

Jon Oliva's Pain, Max Pie, KingCrow - 013, Tilburg – 13/07/2012

Jon Oliva was met zijn voormalige band Savatage al meerdere keren te zien in de Tilburgse concertzaal 013 en ook met zijn huidige band Jon Oliva’s Pain is de heer Oliva een graag geziene gast. Jon Oliva's Pain, is ontstaan na de Savatage periode en opgericht door Jon Oliva die de zang en pianopartijen voor zijn rekening neemt. Jon Oliva is tevens samen met zijn broer Criss Oliva de oprichter van de heavy metalband Savatage, die in 1993 tragisch om het leven kwam aan de gevolgen van een auto ongeluk. Waar Savatage is gestopt is Jon Oliva's Pain doorgegaan en vanavond zal de band ter gelegenheid van het vijfentwintig jarige jubileum van het legendarische Hall Of The Mountain King’ uit 1987 in zijn geheel ten gehore brengen. Echter voordat het zover is zal de zaal eerst opgewarmd worden door Kingcrow en Max Pie

Als rond de klok van half acht de Italianen van Kingcrow het podium betreden is de verbazing groot, want op de website van 013 stond immers acht uur vermeld. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de band voor een vrijwel lege zaal moet aftrappen. De band laat zich echter niet uit het veld slaan, en gedurende de drie kwartier dat de band gegund is druppelt er uiteindelijk toch wat publiek binnen. De progressieve klanken die de band ten gehore brengt gaan er echter maar moeilijk in bij het publiek, dat dan ook al snel de weg naar de bar weet te vinden en waar het dan tegen het einde van de show een stuk drukker is dan in de zaal.

Het Belgische Max Pie mag als tweede band van de avond proberen het publiek wat te vermaken. De band begon in 2005 als coverband, maar in 2009 werd een solide line-up gevormd en werd er begonnen met het schrijven van eigen materiaal voorzien van krachtige, agressieve en melodieuze elementen. De band weet in ieder geval wat meer aandacht te trekken dan de eerste band van de avond, vooral de zanger lijkt te genieten van alle aandacht en is dan ook zichtbaar blij op het grote podium te staan. Natuurlijk valt het voor de band niet mee om het Savatage / Jon Oliva’s Pain publeik te overtuigen, maar al met al is Max Pie een prima opwarmer voor wat nog komen gaat.

Als het de beurt is aan Jon Oliva’s Pain is de zaal inmiddels goed gevuld, echter uitverkocht is het nog zeker niet. Dit zal deels met de vakantietijd te maken hebben en deels met het minder goede optreden wat de band de laatste keer in 013 gaf. De band met de grote frontman Jon Oliva begint na een intro met een klassieker in de vorm van “Sirens” en knalt er vervolgens gelijk goed in met meezinger “Gutter Ballet”. Wel moet gezegd worden dat Jon niet echt fantastisch bij stem is. Dat is jammer, maar het aanwezige publiek zingt lekker mee. Ook bij “Edge of Thorns” is zijn stem nog niet echt goed te noemen. Ondanks dat speelt de band behoorlijk strak en dat maakt een hoop goed. Ook de podium presentatie van Jon is prima, die meerdere keren over het podium beweegt. Zo speelt met het publiek en zijn band. We horen vervolgens “Power Of The Night” gevolgd door de Doctor Butcher cover “Don't Talk to Me”. Jon zij stem is langzaam aan iets beter geworden en hij maakt grappen en grollen met het publiek. Omdat het vakantietijd is hebben enkele bezoekers hun kinderen ook meegenomen naar het concert, dit tot groot genoegen van Jon. Ik hoop maar dat zij wel oordopjes hebben. De band gaat verder met het enige JOP nummer dat vandaag in de set zit, te weten “Festival” waarbij Jon weer over het podium heen en weer loopt en zijn publiek bespeelt. Humor heeft hij zeker. Vervolgens krijgen we dan nog “Tonight He Grins Again” te horen. “Ghost In The Ruins” wordt vervolgens toepasselijk opgedragen aan Criss en de vorig jaar overleden JOP gitarist Matt LaPorte, waarbij de huidige gitaristen een zeer mooi solo duel aangaan.

Na de eerste reeks klassiekers is het vervolgens de hoogste tijd voor het klapstuk van de avond. Zo krijgen we van het complete ‘Hall Of The Mountain King’ album voorgeschoteld. Als eerste krijgen we “24 Hrs. Ago” te horen, gevolgd door “Beyond The Doors Of The Dark”, “Legions” en “Strange Wings”. De band heeft het duidelijk goed naar zijn zin en speelt vol overgave. Het publiek blijft massaal in de zaal staan en smult ervan. We horen verder “The Price You Pay” en na een kort intro van Jon het nummer “White Witch”. De mannen hebben geen boodschap aan een korte speeltijd en beuken gewoon lekker verder met “ Devastation” en daarna “Prelude To Madness”. Dat de band de juiste volgorde van het album niet vasthoud zal geen van de fans erg vinden, want eindigen de band eindigt hun set vervolgens met een van de grootste Savatage klassiekers, het geweldige “Hall of the Mountain King”, welke nog gecombineerd wordt met een deel van “Heal My Soul”. Als encore geeft de band een hele mooie versie weg van “Child In Time” die naadloos overgaat in het massaal meegezongen Believe”. Vooral de laatste song kan rekenen op een groot applaus van een uitzinnig publiek.

Deze show was duidelijk een stuk beter dan die van de vorige keer, echter laat het stemgeluid van Jon nog wel eens wat te wensen over. Maar het enthousiasme en de kwaliteit van de hele band samen maakt dit toch een fijn optreden.

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!!!