Varg Rotkäppchen

Napalm Records

Website: Varg

Varg, niet te verwarren met de veroordeelde moordenaar en Burzum frontman Varg Vikernes, brengt komende maand een EP uit genaamd ‘Rotkäppchen’. Deze heren zijn afkomstig uit Duitsland en hebben naar verluidt geen politieke ideologie in hun teksten verwerkt en propaganderen anti-fascisme en anti-rascisme onder het moto "Varg und Fans gegen Nazis und gegen Hetzer” (tegen Nazi’s en volksmenner).

Op de EP in kwestie staat het verhaal van de Gebr. Grim “Roodkapje” centraal. Het oorspronkelijke verhaal van het lieve kleine meisje roodkapje en de grote boos wolf die haar grootmoeder verslindt krijgt hier echter een compleet andere wending. Het verhaal hier is dat een boosaardige meisje, roodkapje, de brave wolf er in luist, grootmoeder in stukken snijdt en het vlees onder valse voorwendselen aanbiedt aan de brave wolf om vervolgens diezelfde wolf te beschuldigen van het feit grootmoeder te hebben opgegeten. Een vermakelijke, humorvolle song met de oorspronkelijke melodie van roodkapje als rode draad door het nummer wat een folk achtige draai aan de song geeft. Varg, dat wolf betekend in zowel Zweeds als oud Noors, bevindt zich muzikaal in het melodieuze death metal genre getuige het tweetal nummers "Ein Tag wie heute” en “Abendrot” die volgen op “Rotkäppchen”. Twee vermakelijke nummers zonder echt te overtuigen. De EP wordt aangevuld met verschillende roodkapje varianten zoals bijvoorbeeld de Engelse versie, met medewerking van Christopher Bows (Alestorm) en de Noorse versie “Rødhette” met medewerking van Trollfest. Daarnaast is er een nog een karaoke versie en een maar liefst 16 minuten durende biertent versie van “Rotkäppchen”. Al met al een grappig en vermakelijk maar niet meer dan dat.

‘Rotkäppchen’ wordt uitgebracht door Napalm Records als voorloper op de full-length “Das Ende aller Lügen” en is vanaf 9 oktober verkrijgbaar. (Erik van Dijk)

01. Rotkäppchen
02. Ein Tag wie heute