Triptykon Shatter (Eparistera Daimones Accompanied)

Triptykon

Afgelopen jaar bracht het Zwitserse Triptikon, de band van voormalig Hellhammer / Celtic Frost zanger en gitarist Tom Gabriel Warrior het uitstekende debuutalbum ‘Eparistera Daimones’ uit. Om het wachten op eventueel nieuw materiaal wat dragelijker te maken voor de vele fans van de band zal op 25 oktober de EP ‘Shatter’ via Century Media Records (onder licentie van Prowling Death Records Ltd.) verschijnen.

De eerste drie tracks werden opgenomen tijdens de ‘Eparistera Daimones’ album sessie in 2009. Opener “Shatter” is een logge track, voorzien van zware riffs met donderende drums en bass partijen waar zanger Tom Gabriel Warrior zijn klaagzang overheen spuwt. Het geheel wordt verder aangevuld met prachtige vrouwelijke vocalen die ijzige sfeer ten goede komen. “I Am The Twilight” is vervolgens nog wat zwaarder dan zijn voorganger, en opnieuw zijn het de massieve, stuwende riffs die de song dragen. Deze eerste twee nummers zouden dan ook niet misstaan hebben op het debuut van de band. Het volgende “Crucifixus”, dat werd voorzien van een nieuwe mix is daarop dan slecht een slap aftreksel van de eerste twee song. De ruim vier minuten tellende, instrumentale track bestaat slechts uit wat elektronische klanken. De song had nog best als intro kunnen dienen, maar dan had de song niet langer dan één minuut mogen duren. Track vier en vijf zijn daarop twee live nummers die werden opgenomen tijdens het Roadburn Festival in Tilburg, op april 16 van dit jaar. De eerste is de Celtic Frost klassieker “Circle Of The Tyrants” afkomstig van het uit 1985 stammende ‘To Mega Therion’, waarbij opvalt dat de song nog steeds als een huis staat en het geluid prima is. Tijdens de tweede live song op het album, te weten “Dethroned Emperor”, afkomstig van de EP ‘Emperor’s Return’ (1985) wordt de band bijgestaan door niemand minder dan Nocturno Culto van Darkthrone. Met deze twee live songs bewijst Tom Gabriel Warrior met zijn Triptykon dat beide nummers de tand des tijd met gemak hebben weten te doorstaan, en dat de toekomst nog veel te bieden heeft.

Op zich heeft Triptykon dan ook en prima tussendoortje weten af te leveren. Echter mijn inziens was het schijfje voor de fans net wat interessanter geweest als er naast de twee Celtic Frost nummers ook twee live tracks van Triptykon op deze EP waren gezet. Het album zal overigens als normale CD, maar ook als digital download, en 12" vinyl verschijnen. Verder zal de Triptykon binnenkort door Amerika toeren en heeft de band aangekondigd begin volgend jaar door Europa te gaan toeren. (Eugene Straver)

01. Shatter
02. I Am The Twilight
03. Crucifixus