Skid Row United World Rebellion

UDR Music

Skid Row

Het laatste album ‘Revolutions Per Minute’ van het Amerikaanse Skid Row stamt alweer uit 2006 en het was dan ook voor velen een verrassing dat de band enkele maanden gelden een nieuwe EP uitbracht met daarop een vijftal nieuwe songs. Skid Row werd in 1986 in New Jersey opgericht en de band was vooral populair in de jaren tachtig en begin jaren negentig dankzij het succes van hun twee eerste albums ‘Skid Row’ (1989) en ‘Slave to the Grind’ (1991). Halverwege de jaren negentig viel de band vervolgens uit elkaar om in 1999 weer bij elkaar te komen. Zanger Sebastian Bach is er sinds de wederopstanding niet meer bij en is vervangen door Johnny Solinger, naast Johnny zijn het nog steeds de originele leden Dave Sabo (gitaar), Rachel Bolan (bass) en Scotti Hill (gitaar) die deel uitmaken van de line up.

Deze nieuwe EP, getiteld ‘United World Rebellion’ is de eerste van een drietal EP’s die binnen een jaar zouden moeten verschijnen. Waarvoor de band niet voor een compleet album heeft gekozen vertelt het verhaal niet, maar zal ongetwijfeld met een uitgebreide, langlopende promotie campagne te maken hebben. Het album gaat van start met het stevige “Kings Of Demolition” waarbij de song voorzien is van krachtig gitaarwerk en waarbij de song me wat doet denken aan “Monkey Business” afkomstig van het ’Slave to the Grind’ album. Tijdens “Let's Go” gaat het tempo nog wat omhoog, waarbij de song voorzien is van de nodige groove. Verder liggen de zangpartijen van Johnny Solinger goed in het gehoor. Met “This Is Killing Me” heeft de band een mooie ballad afgevoerd in de trant van “I Remember You”, afkomstig van het debuutalbum. Verder liggen ook de twee overige tracks in de lijn der verwachting, zo is “Get Up” een catchy nummer en wordt deze EP afgesloten met de uptempo rocker “Stitches” dat naast het degelijke zangwerk van Johhny voorzien is van krachtige drums en gierend gitaarwerk. Verder is deze EP ook verkrijgbaar met daarop een tweetal covers, te weten “Fire Fire” van EZO en “United” van Judas Priest welke helaas op mijn promo exemplaar ontbreken.

Al met al lever Skid Row met deze release een prima album af, al kan het materiaal nog net niet tippen aan dat van de eerste twee albums. Voor wie nog twijfelt kan de band in november live aan het werk zien, zo zal de band samen met Ugly Kid Joe op 8 november in de Atak te Enschede en op 19 november in de Melkweg te Amsterdam te zien zijn.

01. Kings Of Demolition
02. Let's Go
03. This Is Killing Me