Shining Lots Of Girls Gonna Get Hurt

Spinefarm Records

Shining

Om het lange wachten op nieuw materiaal wat aangenamer te maken voor de fans van Shining, en dan met name de fans van Niklas Kvarforth heeft de band een aantal cover songs opgenomen. Deze vier track EP heeft de titel ‘Lots Of Girls Gonna Get Hurt’ meegekregen en zal op 2 juni via Spinefarm Records.

Het eerste nummer is een cover van Katatonia in de vorm van donkere “For My Demons”. Deze song heeft als enige song van de vier covers nog enige raakvlakken met het originele werk van Shining. Niklas zijn stem klinkt in ieder geval zeer emotioneel, en ook hoe de rest van de song gebracht wordt kan mij wel bekoren. De tweede song op de EP is een cover van het buiten Zweden onbekende Kent. “Utan Dina Andetag” is een luchtige popsong. Ook het volgende “Kung Av Jidder” van Imperiet is een niet alledaagse song. Het album wordt vervolgens afgesloten met de Poets of the Fall cover “Carnival Of Rust”, opnieuw een rustige song voorzien van hier en daar wat stevig gitaarwerk en krachtige drumpartijen. Omdat ik verder op het eerste nummer na van deze EP niet bekend ben met de opgenomen covers kan ik hier niet zoveel over melden. De nummers worden in ieder geval prima gezongen door Niklas die hiermee bewijst over een veelzijdig stemgeluid te beschikken.

Verder benadrukt frontman Niklas Kvarforth dat deze songs niets te maken hebben met de richting die het nieuwe, achtste album van doen heeft. Niklas en de band vonden het gewoon een keer nodig om eens wat anders te doen, en daarbij nummers op te nemen van bands en/of artiesten waar zij ook van houden. Dat dit dan bands zijn die niet allemaal met metal te maken hebben is dan ook hun goed recht. Het zal mij echter niet verbazen als de rechtgeaarde fan van de band deze EP met de grond gelijk zal maken. Dit neemt echter niet weg dat we met smart uitkijken naar het achtste album van de band dat einde van dit jaar zal verschijnen.

01. For My Demons
02. Utan Dina Andetag
03. Kung Av Jidder