Satariel Chifra

Pulverised Records

Website: Satariel

Satariel heeft het voor elkaar gekregen me niet één keer, maar zelfs twee keer te verrassen. Eerst dacht ik aan bandnaam en hoesje weer een black metal blastbeatfest voor m'n kiezen te krijgen. Even speuren op Metal Archives leerde mij echter dat deze Zweden (Melodic) death metal maken. Wat schetste echter mijn verbazing, de eerste twee van de vier nummers op deze EP zijn nou niet bepaald death metal achtig. Het heeft veel meer weg van stevige hardrock met een metalsausje eroverheen.

Opener 'Hogtied Angel' waarvoor tevens ook een clip is gemaakt en aanwezig is op de EP, begint nog met een echte metal-stem, maar al snel schakelt zanger Pär Johansson over op zijn cleane zang. En, dat kan deze man allesbehalve slecht. Wat zeg ik, binnen een seconde was ik gecharmeerd door deze uiterst zuivere en warme stem. Hoewel het nummer rustig is, en veel herhaling bevat is dat geen ramp, want het is een heerlijk nummer. Wel wat melancholische teksten (zoals die op de hele EP zijn) maar dat mag de pret niet druk. Hoogtepunt voor mij is 'Slithering', dat gedragen wordt op de uithalen van Pär en een rustig riffje, met een versnelling en dubbele basdrums tijdens het refrein, wat wat harder uithaalt, zonder echt over te schakelen op metal. Verder krijgen we een wat meer metal-georiënteerde bridge en daar blijkt eindelijk de basismuziek van de Zweden door te klinken. Niettemin blijft het meer hardrock dan metal, zelfs in het refrein dus. Maar vooral de coupletten zijn het waard om te luisteren, wat een stem. Wat dat betreft snap ik waarom Demiurg voor de cleane vocals op hun nieuwe album hem hebben aangetrokken.

Pas bij nummer 3, Chifra, gaan we de metalkant op. Het begin klinkt al meteen als Meshuggah-achtige muziek en ook het refrein is meer metal dan jouw beugel. Maar gelukkig wel met cleane stem van Pär. Echter de grunt kan hij ook. Verder is het een prima nummer. Niet heel veel spannends zoals solo's of duidelijk afwijkende bridges. Maar dat is ook helemaal niet nodig. De band heeft genoeg kracht in zich om deze mechaniekjes niet nodig te hebben om nummers met een eigen stijl te schrijven. Ook 'Flies Halo' is meer metal, waarbij het refrein weer teruggrijpt op de stijl van de eerste twee nummers, wat weer vuurwerk oplevert. In het refrein culmineert alles: stem, gitaar. Prachtig.

Eigenlijk is deze EP veel te kort voor de pracht die het tentoonstelt. Vooral vanwege de stem van zanger Pär Johansson ga ik zeker weten de nieuwe plaat van deze heren ook eens beluisteren. De promo-versie is verder goed verzorgd door Pulverised Records. Compleet gekleurd hoesje, en op de CD zijn wallpapers, foto's, teksten en dus de video voor 'Hogtied Angel' aanwezig.

01. Hogtied Angel
02. Slithering
03. Chifra