Nocturno Culto’s Gift of Gods Receive

Peaceville Records

Nocturno Culto’s Gift of Gods

Dat het kriebelde bij Nocturno Culto om wat meer te doen dan een albumpje Darkthrone was wel duidelijk gezien zijn participatie in Sarke en nu dus ook zijn eigen heavy metal zijproject. Misschien ook wel belangrijk om te melden dat op de mix en mastering na, hiervoor is Jack Control verantwoordelijk, Nocturno alles zelf heeft gedaan en ingespeeld. Wat vooral betekent dat hij ook drums en dergelijke voor zijn rekening neemt en het nu dus zonder vaste partner-in-crime Fenriz heeft gesteld. Dat is helemaal geen probleem want Fenriz is geen werelddrummer en de drumtracks op dit EP’tje zijn allemaal van simpele aard, zodat het niet al te veel problemen zal hebben opgeleverd.

Opener “Enlightning Strikes” is een simpele heavy metal doorstamper met een beetje een groezelige ondertoon eroverheen, wat wel enigszins een connectie maakt met de wat meer doomy stukjes uit het latere Darkthrone-werk. Het nummer eindigt met wat solowerk en zo zijn zomaar negen minuten voorbij voordat je er erg in had. Dat betekent over het algemeen dat het geen saai nummers is geweest. “Receive” heeft ergens wel iets weg van het Sarke-werk, maar onderscheidt zich doordat het nummer zich veel meer richt op het gitaarwerk dan de andere band van Nocturno. “Receive” is een instrumentaal nummer van zes minuten wat wel te lang duurt nu er iets teveel herhaling in voorkomt. Jammer, wat het had potentie om uit te groeien tot een prima track. “Looking For An Answer” is een cover van de Zweedse hardrock band Universe. Nocturno zingt hier in plaats van z’n stem te raspen en het klinkt niet slecht. De cover blijft verder dicht bij het origineel maar klinkt mede door een goede opname en het wat zwaardere gitaargeluid meer dan prima. “Last Solstice” is een nummer dat heerlijk weg luistert en het hoogtepunt voor mij van deze schijf. Het heeft ook alle ingrediënten van een prima nummer. Epiek, drama, solo’s, lekker drumwerk. Hier komt het allemaal goed samen. Mocht er een full-length verschijnen en het zit tjokvol met dit soort nummers, dan mogen we ons gelukkig prijzen met de muzikale uitspanningen van de heer Culto. (Thomas van Golen)

01. Enlightning Skies
02. Receive
03. Looking For An Answer