Monkey 3 Undercover

Headstrong / Suburban

Monkey 3

Eind september is de zes nummers tellende cover-EP ‘Undercover’ van het Zwitserse Monkey3 via Headstrong Records uitgekomen. Deze release kunnen we het beste zien als warmhouder voor het nieuwe studio album dat in het voorjaar van 2010 uit zal komen. Wat verder opvalt aan deze release is dat de Zwitsers, die normaal gesproken instrumentale stoner, spacerock maken dit keer gebruik hebben gemaakt van twee gastzangers, te weten John Garcia (Hermano, ex-Kyuss) en Tony Jelencovich (Transport League, B-Thong).

Het album opent met het instrumentale “Numb”, een prima stoner uitvoering van de mij overigens onbekende band Archive. Hierna krijgen we vervolgens de zeer degelijke Kiss cover “Watching You” te verwerken. Deze song is natuurlijk zeer herkenbaar voor de wat oudere rock fan die net als ik met bands als Kiss is opgegroeid. Het zijn echter de zangpartijen van John Garcia die de song naar een hoger niveau dragen. Verder komen we dan nog de Pink Floyd cover “One of These Days” tegen. Maar omdat ik verder niet zo bekend ben met het werk van Pink Floyd is het volgende, door Tony Jelencovich (Transport League, B-Thong) gezongen Kashmir van Led Zeppelin voor mij het hoogtepunt van het album. Dit mede omdat instrumentale songs mij wat minder liggen. Natuurlijk, Tony is niet te vergelijken met Robert Plant maar de rauwe vocalen van Tony passen prima bij deze uitvoering. Vervolgens is Deep Purple’s “Burn” aan de beurt om omgevormd te worden tot een meeslepende stonerrock song. Het album wordt afgesloten door de live uitvoering van de ‘Once Upon A Time In The West’ spaghetti-western soundtrack van Ennio Morricone.

Met ‘Undercover’ heeft Monkey 3 een prima tussendoortje afgeleverd, de coversongs zijn herkenbaar en wijken weinig af van het origineel maar hier en daar heeft de band toch een eigen invulling aan de inhoud van de songs weten te geven. Wat verder wel opvalt is dat de band voor het eerst gebruik heeft gemaakt van twee gastzangers en ik moet toegeven, dit is mij prima bevallen want de instrumentale stonerrock die de band doorgaans maakt is voor mij behoorlijk zware kost.

01. Numb
02. Watching You (feat. John Garcia)
03. One of These Days