Iced Earth I Walk Among You

SPV  / Steamhammer

Website: Iced Earth

In navolging van het afgelopen jaar verschenen ‘Framing Armageddon - Something Wicked Part I’ zal op 9 juni de nieuwe single ‘I Walk Among You’ van de Amerikaanse metalband Iced Earth uitkomen. Deze single is de voorloper van het later dit jaar te verschijnen tweede deel van de "Something Wicked" saga. De nieuwe single wordt gekenmerkt door de terugkeer van voormalig zanger Matt Barlow, die de onlangs ontslagen Tim Owens opvolgt.

Het eerste nummer “I Walk Alone“ is een exclusieve track van het aanstaande album die in een alternatieve versie is opgenomen en die in deze vorm niet op het uiteindelijke album zal verschijnen. “I Walk Alone“ is een bombastische midtempo song met een krachtige bassline, stevige gitaarriffs, krachtige drumpartijen en een melodieus refrein, verder sluit de zang van Matt Barlow perfect aan op de verhaallijn van de song. De volgende twee songs “Setian Massacre” en “The Clouding”, beide afkomstig van het ‘Framing Armageddon - Something Wicked Part I’ album zijn opnieuw ingezongen door Matt Barlow, waarop de song ook maar meteen opnieuw gemixt en gemasterd zijn. “Setian Massacre” is een uptempo song en “The Clouding” is een ingetogen, epische midtempo track. Wat betreft de zangpartijen van de heer Barlow, deze zijn wat donkerder dan die van Tim Owens waardoor het geheel wat beter in elkaar lijkt te passen, echter zo gek veel wijken ze nu ook weer niet af van het origineel. Ook zal er een speciale iTunes versie worden uitgebracht met daarop een extra nummer in de vorm van “A Charge To Keep”, die ook dezelfde behandeling heeft gekregen als de twee eerder benoemde tracks.

De nummers werden opgenomen in Jon Schaffer's studio, Soaring Eagle en gemixt in de Morrisound studio, het geluid is helder en fris en hierop valt dan ook verder niks aan te merken. Voor wie niet kan wachten op deze release kan terecht op de Iced Earth's MySpace pagina waar enkele samples te horen zijn van alle nummers van de nieuwe single. Verder is de band op 22 juni is de band samen met samen met Judas Priest, Cavalera Conspiracy en Airbourne live te aanschouwen in de Ijsselhal te Zwolle, een week later staat de band op Graspop in België.

01. I Walk Alone

02. Setian Massacre

03. The Clouding