Sarcadia Sarcadia

Self Release

Website: Sarcadia

De laatste tijd kom je bijna geen demo's meer tegen van bandjes die gewoon lekkere hard rock en heavy metal willen spelen. Iedereen moet tegenwoordig in een 'mijn-muziek-is-nog-brutere-poep- dan-die-van-jou' bandjes spelen. Leuk, maar af en toe hoeft dat ook niet zo nodig want vaak zijn die demo's dertien in een dozijn ervaringen. Zo niet met deze EP/demo van de band Sarcadia. Omdat hun gezamenlijke voorkeur uitgaat naar bands zoals Iron Maiden en Megadeth tappen deze jonge honden uit Noord-Holland uit een stuk melodischer vaatje.

Al meteen in het openingsnummer is de Iron Maiden-invloed vooral goed in de gitaren te horen. Hoewel het nummer qua tempo relatief rustig aandoet lijken de heren Rob Mokkenstorm en Thomas Zwijsen maar al te goed opgelet hebben bij hun grote voorbeeld uit Engeland. En dat is geen negatief oordeel. Na een kleine breakdown gaat het tempo zelfs lichtelijk omhoog en klinkt zanger Samuel Spainkiller zelfs ietwat agressiever, wat des te meer het Megadeth-gevoel omhoog haalt. Wederom niks negatiefs. En om dan nog even op de zang terug te komen: Samuel heeft een bijzonder aardige stem. Toegegeven, het is geen Bruce, maar de (relatief) hoge registers en semi-uithalen gaan hem meer dan goed af.

'Omega' is dan al iets meer up-tempo dan het openingsnummer. Dit nummer klinkt zelfs iets beter, daar het geluid wat voller klinkt. Tevens is een iets meer up-tempo nummer een ideale gelegenheid om los te gaan op de gitaar, wat dan ook lekker gebeurt. 'Our Night Will Come' begint met akoestische gitaar en laat horen dat zanger Samuel ook op een laag en rustig niveau een meer dan prima stem heeft. Het nummer doet bij vlagen zelfs jazzy aan en laat zien dat de band ook rustig durft af te wijken van complete Iron Maiden-aanbidding. De heavy stukken klinken echter weer wat leegjes en simpel naast de rustige stukken, en daar had naar mijn idee meer in gezeten. Niettemin is de afwisseling tussen akoestiek en heavy erg leuk en worden we verderop nog in het nummer getrakteerd op meer gitaar- en solo-geweld.

Na het instrumentele 'Santiago', met een grote rol voor bassist Bob, komen we aan bij het laatste nummer 'Code of Conduct' wat ook begint met een bassloopje en dan lekker vlamt, zoals het hoort. De Megadeth riffs vliegen je zelfs om de oren en ook de solo's worden niet vergeten. Wederom klinkt dit nummer erg goed.

Al met al laat de band een bijzonder goed eerste EP/demo los op de wereld. Hoewel de Maiden-adoratie er dik op ligt, is dit nergens storend en weet de band daar prima mee om te gaan, net zoals bijvoorbeeld het Zweedse Wolf. Dat er ook nog andere invloeden zijn die de muzikale richting van Sarcadia bepalen laten wel nummers als 'Our Night Will Come' en 'Code of Conduct' horen. Hoewel hier en daar nog wel iets meer gedaan kan worden qua variatie in nummers en het algemene geluid (het mag soms wel iets vetter, want af en toe klinkt het geheel wat kaal), is dit een alleraardigst begin voor de band. De kans is groot dat als de band doorgaat met zich ontwikkelen we een mooi eerste album van ze kunnen verwachten. (Thomas van Golen)

01. Children of the Moon
02. Omega
03. Our Night Will Come