The Dead Normality Killing Reality

Self Release

The Dead Normality

Nederland is weer een goede band rijker nu The Dead Normality hun eerste wapenfeit uit heeft gebracht. De EP 'Killing Reality' moet laten horen wat deze band, met ex-leden van Dead By Dawn, Cypher en Deleterious in de gelederen, te bieden heeft. Sowieso is dat al een uitermate goed verzorgde EP, want de illustraties, het uiterlijk en de verpakking zijn allemaal van hoge kwaliteit. Beste is ook nog eens dat alle bandleden hier zelf verantwoordelijk voor zijn geweest. Gitarist Dennis Moerkerk heeft de plaat geproduceerd alsmede de gitaren en zang opgenomen in zijn thuisstudio. Gitarist Wouter Florusse heeft het artwork verzorgd. Niks mooiers dan een band die het allemaal zelf aankan.

De muziek is een kruising tussen thrash metal en melodische death wat al meteen goed te horen is op opener 'MG42'. Lekker agressieve riffs, krachtig drumwerk en de duidelijke strot van zanger Richard er overheen. De teksten zijn allemaal gebaseerd op de Tweede Wereldoorlog, wat natuurlijk een dankbaar onderwerp kan zijn voor muziek. Dat Cypher een vroegere broodheer en waarschijnlijk ook inspiratiebron is geweest is duidelijk te horen aan het refrein wat mij erg aan de band doet denken. Echter laat TDN horen dat ze wel degelijk een eigen smoelwerk hebben. 'Wodanstahl' begint met drums en baswerk om vervolgens via een roffel van start te gaan en lekker door te beuken. is een mid-tempo nummer dat uitnodigt tot flink wat headbangen. Hoewel het nummer wat langzamer is dan voorgaande twee heeft het wel een lekkere groove en is dus zeker niet verkeerd. 'Known But To God' begint met sirenes en felle gitaren, om daarna lekker te thrashen. Vooral opvallend zijn de prima solo's van de twee gitaristen halverwege het nummer en de lekkere meebrulmomenten. 'The Hell That Followed' is tekstueel gezien het zwaarst aangezien het over de concentratiekampen gaat. Dat betekent echter niet dat de muziek ook ineens zwartgallig wordt. Ik zou zelfs bijna beweren dat het nummer opgewekt klinkt, met name door het polka-ritme van de drums.

In de krap 22 minuten die dit schijfje duurt laat The Dead Normality zich van hun beste kant zien. De aanstekelijke thrash/melo-death wordt op prima wijze vormgegeven en knalt loepzuiver uit de speakers. Nog meer afwisseling in de nummers kan geen kwaad, maar in ieder geval staat het nu al als een huis. Als het debuutalbum gaat verschijnen wordt dat zeker een plaat om rekening mee te houden want de band laat horen genoeg in hun mars te hebben. (Thomas van Golen)

01. MG42
02. Wodanstahl
03. Trinity