Tarball Rise Above

Eigen beheer

Tarball

Het langverwachte debuutalbum ‘Rise Above‘ van de Nederlandse alternatieve rock band Tarball zal eind februari uitkomen. De band bestaat al zo’n acht jaar en bracht in de tussenliggende periode twee demo’s uit, getiteld ‘Mine To Take’ en ‘Bite The Bullet’. Het album werd in eigen beheer opgenomen onder leiding van producer Guido Aalbers (o.a. Coldplay, Live, Queens of The Stone Age, Counting Crows). Volgens eigen zeggen is het geluid van de band een mix van bands als Deftones, Alice in Chains, Metallica, Chevelle en A Perfect Circle, niet de minste dus.

Het album gaat van start met “Bite The Bullet”, een krachtige rocksong voorzien van zware riffs, dreunende basslijnen en eigenzinnige drumpartijen. Ik ben echter wat minder te spreken over de zangpartijen van Daan Romein. Niet dat deze slecht zijn maar zo nu en dan komen de cleane stukken net niet krachtig genoeg over tussen al het muzikale geweld. Gelukkig is dit van tijdelijke aard en bevallen de zangpartijen van Daan tijdens het volgende “Paradox” mij een stuk beter. Verder doet de song mij op sommige momenten inderdaad wat aan een band als A Perfect Circle denken. “Pass By” gaat vervolgens uitstekend van start, waarbij opnieuw het basswerk van Patrick Linthorst opvalt, maar ook de vervormde zang en het prima gitaarwerk maken het nummer nog net wat spannender en afwisselender. “Definition of Decision” is vervolgens een ingetogen nummer, waarna het verder gaat met het uptempo “In Disguise”. Ook “Head Rush” is een afwisselende song, voorzien van diversen breaks en technisch spel van de diversen bandleden. “Judge Me” is een krachtige song, waarna het wat softere “A Matter Of Time” wat tegenvalt. Het album wordt vervolgens in stijl afgesloten met het uptempo “Rise Above”. Op zich een prima song maar ook hier vallen de zangpartijen mij weer wat tegen, maar dit is slechts een klein puntje van kritiek.

Al met al weet Tarball een overtuigend debuutalbum af te leveren voorzien van de nodige afwisseling. Compositie technisch zit het ook allemaal wel goed, en wat betreft de kwaliteiten van de onderlinge muzikanten valt ook weinig op aan te merken. De productie van het album is prima, maar dat kan ook bijna niet anders met iemand als Guido Aalbers achter de knoppen. Het album zal op 16 maart 2012 in het Groningse Vera, de thuishaven van de band officieel wordt gepresenteerd. Verder zijn er een viertal nummers van het album gratis te downloaden via de Bandcamp pagina van de band.

01. Bite The Bullet
02. Paradox
03. Pass By