Rentap Summoning The Sun

Eigen beheer

Website: Rentap

Als ik in de mail van Rentap met het verzoek om een review de term “female-fronted-hardrock/metal” tegenkom ben ik héél even bang met de zoveelste gothic-kloon te maken te krijgen. Niet dat er iets mis is met het genre an sich, maar de kwaliteit en vooral originaliteit van beginnende bandjes laat nog al eens te wensen over zullen we maar zeggen. Echter direct bij de eerste tonen van opener “Come Trough the Fire” blijkt dit duidelijk niet het geval. Stevige gitaren met een haast punkrock-achtig sausje knallen de speakers uit. Na het intro komt er wat meer melodie in zonder nu direct zoetsappig te worden. Waar zangeres Phi Nix aanvankelijk misschien nog met een engeltje vergeleken zou kunnen worden maakt ze in het refrein wel duidelijk dat dit geen katje is om zonder handschoentjes aan te pakken en schreeuwt ze er lustig op los, lekker! Ook gitaren en ritme-sectie laten stevig van zich horen, maar gelukkig blijft het geheel ook overeind als er zowel muzikaal als vocaal wat meer gas teruggenomen wordt, iets wat Phi wat mij betreft zeker vaker mag laten horen. Het is wellicht toeval omdat ik recentelijk “Back and Forth” heb gezien maar op een of andere manier kan ik een referentie naar Foo Fighters niet loslaten, met vrouwelijke zang dan natuurlijk..

Ook “Upside Down” laat stevig gitaar-werk horen, met een steeds aanwezig rauw randje en toch altijd terugvallend op een lekkere melodie, coupletten die iets meer pop/rock aandoen en de tussenstukken en refreinen die weer wat steviger aanvoelen, al met al een degelijk geheel. De nieuwe single “Insane” is wat lichter van opzet en neigt wat meer de rock-kant op en is duidelijk wat minder metal. Op zich begrijpelijk want ondanks dat het niet snel radiovriendelijk is te noemen ligt het wel iets makkelijker in het gehoor, mede hierom misschien juist wat minder mijn smaak. Des te lekkerder is het om op “Break These Chains” weer wat meer tempo en energie te horen. “Future World Skies” opent relatief vrij kalm maar hier zit wel een prima opbouw in, al met al misschien geen hoogtepunt zoals de album-opener maar in ieder geval een degelijke afsluiter van wat mij betreft een geslaagde productie.

In het lijstje bandleden en medewerkers achter de schermen vallen nog wat bandnamen als Pestilence en Textures op, dus ervaring genoeg om deze jonge band verder te brengen en vooral meer aandacht te generen dan de enkele honderden draaibeurten die men nu heeft op een site als Youtube. Beide singles zijn hier dan ook als clip te bewonderen en aangezien de rest van deze debuut-EP via bandcamp geheel gratis te beluisteren is kan ik alleen maar aanraden om de moeite even te nemen. Ik heb er zeker geen spijt van deze band op deze manier te hebben leren kennen en ben benieuwd waar men in de (hopelijke nabije) toekomst mee gaat komen! (Ben Holster)

01. Come Through the Fire
02. Upside Down
03. Insane