Pigskin The Never Ending Black

Self Release

Pigskin

De Zwitserse band Pigskin bestaat sinds 1997 en heeft in die tijd twee albums en twee EP's uitgebracht. Het nieuwe album van de band werd in de Thunderfart Studio in Siebnen opgenomen en heeft de titel ‘The Never Ending Black’ meegekregen.

Het album gaat van start met de instrumentale opener “Frisco Joe”, een melodieuze deathmetal track waardoor we eigenlijk een beetje op het verkeerde been zijn gezet. Want als de band “Order Of Domination” inzet krijgen we stevige Amerikaans getinte metalcore voorgeschoteld. Ook de volgende songs zijn voorzien van groovende ritmes en krachtige riffs. De brute, hardcore gerichte zangpartijen liggen een beetje in het straatje van een band als Pantera, echter na een nummer of zeven heb ik het eigenlijk allemaal wel gehoord. De songs worden stuk voor stuk overtuigend gebracht en de bandleden weten wel hoe ze hun instrumenten moeten bespelen, maar echt origineel klinkt het allemaal niet. De songstructuren worden vervolgens dan ook nog eens meerdere keren herhaald waardoor er weinig variatie in het album zit. Verder zit er in de zangpartijen eindelijk ook geen progressie of enige vorm van originaliteit waardoor ik het album na het schrijven van deze review niet snel meer op zal zetten.

Al met al heeft Pigskin een leuk album weten af te leveren, al zal ‘The Never Ending Black’ niet de boeken ingaan als origineel of hoogstaand product. De band zal er dan op een eventueel volgend album hard aan moeten werken om interessant te blijven voor de grote massa. Ik moet dan ook toegeven dat er momenteel veels te veel metalcore uitkomt en dat het genre wordt overspoeld met middelmatige bands waardoor er op den duur slechts een handvol toppers zullen weten te overleven.

01. Frisco Joe
02. Order Of Domination
03. 153 Divisions