MXRCXL A Laughing Matter

Eigen beheer

MXRCXL

Een kleine drie jaar geleden bracht Marcel Janssen onder de noemer MXRCXL een korte EP uit met daarop een tweetal songs die hij geheel zelf had opgenomen, zonder hulp van buitenaf en waarop hij alles zelf inspeelde op de drumpartijen na. Na deze korte kennismaking gaf Marcel al aan op zoek te gaan naar een complete band. Dat is hem inmiddels gelukt en onlangs is de EP ‘A Laughing Matter’ verschenen. Ook dit keer is het schijfje in eigen beheer opgenomen.

Ook op deze release heeft Marcel weer alle songs zelf geschreven en uitgewerkt, zo gaat het album van start met “I Will, You Won't”, een wat rauwe post-hardcore track voorzien van pakkende, groovende riffs en de nodige elektronische samples. “Big Mistake” gaat vervolgens van start met slepende riffs, waarbij het geheel wordt afgewisseld met rustige en zweverige passages. De derde track, “I Forgot To Smile” is dan meer een mix van stoner, grunge en post hardcore, voorzien van heldere gitaarriffs en enigszins rauwe zangpartijen. Het afsluitende “Photographs” is een langzame, dreunende track, die goed in het gehoor ligt en waarbij de zangpartijen van Marcel mij aan een mix van Nirvana en Faith No More doen denken.

Al met al heeft ‘MXRCXL’ een degelijk product afgeleverd. De muziek op ‘A Laughing Matter’ is veelzijdig en afwisselend, maar ligt toch goed in het gehoor. Het album klinkt dan ook aangenaam zonder dat de band in een hokje valt te stoppen. ‘A Laughing Matter’ is overigens te beluisteren via de band camp pagina van de band via de volgende link.

01. I Will, You Won't
02. Big Mistake
03. I Forgot To Smile