Hymir Nyctophobia

Self Release

Hymir

Het album ‘Nyctophobia’ van het Utrechtse Hymir stamt alweer uit 2010, maar omdat de wegen van tnt post ondoorgrondelijk zijn vond ik het album pas enkele weken geleden in mijn postbus. De band werd in 2006 opgericht als zijproject van een aantal leden van de band Mystic Realm. In 2007 werd de demo ‘Perish’ opgenomen en inmiddels heeft de band hun debuut dus uitgebracht.

Als ik het album opzet wordt me al snel een ding duidelijk, de muziek klinkt lekker duister en zwaar. Het past een beetje in het straatje van symfonische black metal maar het is wel iets meer dan dat, want ik hoor toch ook veel melodie en tevens enige death metal invloeden. Verder zijn de song voorzien van de nodige breaks en sferische passages. Luister bijvoorbeeld maar eens naar de vette opener in de vorm van “Nightmarish Illumination”. De ritmesectie is zeer degelijk en dat wordt prima aangevuld met stevige gitaarriffs. De songs zijn hier en daar doorspekt met screams, samples en keyboards, maar allemaal wel in redelijke verhoudingen. “Poltergeist” barst van de melodie en pittige stukken. Het stevige “And Sorrow Turned In Death” is vervolgens een wat meer mid-tempo song en bestaat zelfs uit twee delen. Samples, strijkers en achtergrond koren maken dit muzikale stuk compleet. Verder komen we op het album dan nog het beukende “What The Moon Reveals” tegen, waarna het album wordt afgesloten met het titelnummer “Nyctophobia”. Een pittige song voorzien van felle riffs, stevig drumwerk, theatrale elementen en verschillende symfonische passages.

Met ‘Nyctophobia’ heeft deze Nederlandse band een zeer sterk album weten af te leveren. De productie is werkelijk uitstekend want alles is zeer helder op plaat gezet. Dit is iets dat ik nogal eens mis bij Nederlandse bands, maar ik moet toegeven dat Hymir hier prima werk heeft verzet. Zeker als we dan ook nog in ons achterhoofd nemen dat de band deze schijf in eigen beheer heeft opgenomen en uitgebracht. Verder zit het album instrumentaal prima in elkaar waarmee de band zeker nog een aantal pluspunten heeft verdiend. Het verdient echter wel de aanbeveling deze schijf een aantal keer te luisteren om alle aspecten te horen en er even aan te wennen, maar dan ga je het al snel waarderen. Het zal mij dan ook niet verbazen dat als deze band binnenkort door een label benaderd wordt. (Talitha Martijn)

01. Nightmarish Illumination
02. Let The World Be Cold
03. Poltergeist