HeKz Tabula Rasa

Self Released

HeKz

Op 6 april is het debuutalbum ‘Tabula Rasa’ van het Engelse, uit Bedford afkomstige HeKz in eigen beheer verschenen. Het album werd opgenomen in de Outhouse Studios in Reading en gemixt en gemasterd door John Mitchell. De band mixt traditionele heavy metal met progressieve invloeden tot een uniek geheel. De nog jonge band bestaat nog niet zo lang maar heeft inmiddels een tweetal EP’s op haar naam staan, te weten 'Another Time' (2007) en 'Orfeo' (2010) en tevens was de band één van de smaakmakers op het “New Blood" stage van het Bloodstock Open Air Festival in 2010.

Het album gaat van start met het midtempo ”Poison Pen”. Wat we voorgeschoteld krijgen is een epische song voorzien van zowel heldere zangpartijen als ook gesproken teksten, prima drumwerk, sferische keyboardpartijen en prima gitaarwerk. “Bring The Fire” gaat van start met stevig gitaarwerk. De rest van de songs doet wat rustig aan, waarbij een hoofdrol is weggelegd voor zanger Matt Young. Verder mag ook het gitaarwerk van gitarist Tom Smith er zijn. Tijdens een nummer als “Darkness Visible” zijn de progressieve invloeden goed waarneembaar. “As Rome Burns” bevat vervolgens weer behoorlijk wat traditionele jaren tachtig rock invloeden. Het ruim tien minuten durende “City of Lost Children” is een bombastische, bijna opera achtige song waarbij het nummer voorzien is van klassiek aandoende zangpartijen, sfeervol gitaarwerk en vele tempowisselingen. Met “Vendetta” gaat het tempo vervolgens weer wat omhoog, waarbij vooral het hakkende gitaarwerk en de afwisselende zangpartijen opvallen. “Hashashiyyin” is een rustige rockopera achtige song, voorzien van afwisselende passages. Met het wat commerciëlere “Seize The Day” heeft de band een radiovriendelijke song afgeleverd, echter mijn inziens heeft de band dit helemaal niet nodig. Het voorlaatste “A Pound Of Flesh” is opnieuw een opera achtige song, voorzien van donkere zangpartijen die worden afgewisseld met zuiver, heldere vocalen. Verder is de song voorzien van pompende ritmes, krachtige drumpartijen en meerstemmige refreinen. Het afsluitende “Don't Turn Back” is al een wat ouder nummer dat de band al eens eerder opnam voor de ‘'Another Time' EP. De song is een tien minuten durend epos, voorzien van complexe structuren, heldere zangpartijen, bombastische passages en sterk gitaarwerk, dat zo nu en dan wat aan Iron Maiden doet denken, zonder dat het ook maar één moment gaat vervelen.

Al met al heeft de band met ‘Tabula Rasa’ een zeer degelijk album weten af te leveren. Fans van progressieve bands als Dream Theater, Queensryche en Psychotic Waltz moeten HeKz zeker eens een kans geven. Verder moet ik toegeven dat de band voor een eigen beheer release de productie prima in orde is, het geluid is dan ook helder en fris en alle instrumenten zijn prima te onder scheiden.

01. Poison Pen
02. Bring The Fire
03. Darkness Visible