Bloid Chaos, Dat Had Je Vroeger Niet

Self Release

Website: Bloid

Het uit de omgeving van Alkmaar / Heerhugowaard afkomstige Bloid (dat blij betekend in het Fries) werd in februari van 2006 opgericht. De leden van deze thrash / death metal band bestaan uit ervaren muzikanten die eerder werkzaam waren in bands zoals Pitfall en Jör-qz. De band geeft zelf aan dat men niet al te serieus moet worden genomen en dat alles om het plezier van muziek maken draait, en dat is nu precies waar veel bands in Nederland een voorbeeld aan kunnen nemen. Volgens eigen zeggen ligt het geluid van de band in het straatje van bands zoals Devil Driver, Hatebreed, Machine Head, Soulfly en een vleugje Meshuggah en staat de band tevens live als een huis.

Onlangs bracht Bloid hun tweede EP uit, die de titel ‘Chaos, Dat Had Je Vroeger Niet’ heeft meegekregen, het album opent met de song “The Nemesis“. Een degelijke up-tempo track, wat meteen opvalt, is dat de afwisselende en strakke drumpartijen wat op de voorgrond in de mix staan, verder doen de zangpartijen mij wat aan Sepultura en Soulfly denken. Ook het volgende “Speuluh!” ligt het zelfde straatje, de song kent een aantal sterke riffs en bied voldoende afwisseling om te blijven boeien. “Nothing” begint dan nog met een rustig riedeltje maar gaat al snel in volle snelheid over, de song bevat naast het snelle drumwerk van Daan ook degelijk gitaarwerk, de gesproken tekst halverwege de song kan mij echter niet zo bekoren. Ook de volgende track “Soilmate” is een snelle death/thrash song, het album wordt vervolgens afgesloten door het wat minder snelle “The Return”, de song is eigenlijk net niet snel genoeg om echt te beuken, maar het tempo ligt ook weer net te laag om echt heavy te zijn.

Met ‘Chaos, Dat Had Je Vroeger Niet’ heeft de band een lekker plaatje uitgebracht, natuurlijk is de productie en de eindmix niet helemaal perfect in orde, maar het album is dan ook in eigen beheer opgenomen en zoals de heren zelf beweren, het gaat om het plezier in het maken van goede metal. De songs van deze EP zijn op de myspace pagina van de band te beluisteren, en de Cd is tevens gratis verkrijgbaar tijdens de live optredens van de band.

01. The Nemesis

02. Speuluh!

03. Nothing