Abyzz Empusa

Self Release

Abyzz

Het Duitse Abyzz werd in 1994 opgericht en onlangs bracht de band hun derde volwaardige album uit onder de noemer ‘Empusa’. Dit inmiddels derde van de band is daarmee opvolger van de uit 2004 stammende album ‘Warmasutra’. Verder bracht de band in 2006 nog de EP ‘Reminder’ uit waarvoor de band een aantal oudere songs opnieuw opnam. De band heeft vervolgens de afgelopen drie jaar aan ‘Empusa’ gewerkt dat heeft geresulteerd in een tiental nieuwe songs.

Het album gaat van start met een sferisch intro getiteld “Empusas Lair” waarop de band verder gaat met “Hekate”. De song is voorzien van diepe grunt, zware drumpartijen en melodieus gitaarwerk. Ook de volgende songs liggen in dezelfde lijn waarbij de nadruk ligt op midtempo, oldschool getinte deathmetal. Luister maar eens naar het aan Paradise Lost gerelateerde “Withered Evolution” of het wat snellere “The Heritage” waarbij ik toch ook wel aan een band als Bolt Thrower moet denken. “Alone is vervolgens een wat melancholisch aandoende song inclusief klaagzang van zanger Arno. Tijdens het laatste “Reborn Again” gaat vervolgens het tempo behoorlijk omhoog, waarbij ik moet toegeven dat ik het snellere werk beter kan waarderen.

Wat betreft de productie, deze is degelijk maar ook weer niet meer dan dat. Verder zijn de songs op het album niet bijster origineel waardoor de band met deze release nooit echt door zal kunnen breken. De songs missen simpelweg enige vorm van diepgang en zijn dan ook nog eens net niet stevig en bruut genoeg. Fans die het lichtere, midtempo werk van bands als Bolt Thrower, Hypocrisy, Edge Of Insanity en Paradise Lost wel weten te waarderen moeten deze band zeker eens een kans geven. Ga je echter voor het brute geweld van de hierboven genoemde bands dan is het beter om deze schijf links te laten liggen.

01. Intro - Empusas Lair
02. Hekate
03. Creation Divine