3rd Machine The Egotiator

Self Released

3rd Machine

3rd Machine is een Nederlandse band die eind 2012 hun EP ‘The Egotiator’ in eigen beheer hebben uitgebracht. De band speelt volgens eigen zeggen, metal met een hoofdletter M, voorzien van beukende riffs en ingetogen passages maar daar willen we nog wel de woorden progressief en afwisselend aan toevoegen. Zo heeft de band in het verleden in het voorprogramma gestaan van onder meer Epica en After Forever wordt het de hoogste tijd dat de rest van Nederland de band ook leert kennen.

Zo weet de band onder meer melodie te mixen met brute kracht en agressie, luister bijvoorbeeld maar eens naar opener “The Egotiator” dat na een rustig intro stevig van start gaat. Wat we voorgeschoteld krijgen zijn stevige riffs, sferische keyboards en krachtige zangpartijen van John Ruiter. Verder zijn het de uitstekende solopartijen van gitarist Gertjan Vis die me opvallen en is de song voorzien van een rustig einde met mooi pianospel, cleane zangpartijen, melodieus gitaarspel en sferische keyboard klanken. Ook het volgende “Ditch the Hollow” is voorzien van de nodige afwisseling en variatie. Na wat samples gaat de song van start met krachtig gitaarwerk, waarbij de zangpartijen van John Ruiter wisselen tussen een soort van diepe, donkere growls en cleane partijen. Tevens is de song voorzien van een Industrial geluid, maar klinken ook de progressieve klanken behoorlijk door en zijn de solopaartijen van Gertjan om van te smullen. Het laatste “Void of Fate” gaat van start met progressief gitaarwerk, sferische keyboard partijen en opnieuw krachtig riffs en prima zangwerk van John Ruiter.

Al met al heeft 3rd Machine met deze EP een zeer degelijk product afgeleverd. Het album werd in eigen beheer opgenomen en ondanks dat is het album voorzien van een uitstekend geluid en ook het artwork ziet er prima uit. Het enige minpuntje dat ik dan ook heb kunnen ontdekken is dat deze EP maar slecht drie nummers telt, want ‘The Egotiator EP’ smaakt naar meer.

01. The Egotiator
02. Ditch the Hollow
03. Void of Fate