Helfró Helfró

Season of Mist

Helfró

IJsland en kwalitatief sterke black metal gaan in veel gevallen hand in hand. Helfró is een samenwerking tussen bassist / gitarist Símon Ţ en drummer Ragnar S. Het duo uit Reykjavík, dat ruime ervaring meeneemt uit andere projecten, startte Helfró in 2017 en brachten een jaar het debuut digitaal uit in eigen beheer. Season of Mist Underground Activists geeft het album een nieuwe kans en brengt het album op 24 april uit cd en vinyl.

Zoals gezegd, IJsland is een land met black metal als groots export product. Het land telt op dit moment ruim 80 bands en de kwaliteit is doorgaans hoog. Bassist / gitarist Símon Ţ en drummer Ragnar S kennen elkaar van de technische death metal band Ophidian I en het duo speelde daarna in andere projecten. In vergelijking met de eerste, digitale, uitgave telt het album een nieuw nummer. Opener ‘Afeitrun’ (ontgifting) is het nieuwe pareltje van de heren, een nummer dat langzaam toewerkt naar een explosie van geweld met blastende drums, sterk gitaarwerk met brute en krijsende vocalen die door beide heren worden afgewisseld.

De teksten van Helfró zijn in de moerstaal met eenzaamheid en verslaving als voornaamste onderwerp en de in totaal 8 nummers klokken iets meer dan 36 minuten. Met ‘Ávöxtur af rotnu tré’ (Vrucht van rotte boom) trekt de band alle registers open. Het nummer kent meer ingrediënten, zoals bijvoorbeeld de clean vocals van Gísli S en is vooral interessant en boeiend door de vele tempowisselingen. Heerlijke nummers als ‘Ţrátt fyrir brennandi vilja’ en ‘Ţegn hinna stundlegu harma’ trekken voorbij, nummers die door de wendingen alle kanten op vliegen. Op ‘Hin forbođna alsćla’ en ‘Katrín’ worden we verrast met de bijdrage van Gísli S en die bijdrage zorgt voor een geheel andere sfeertje, een welkome verrassing. eigenlijk is het gehele album van Helfró een verrassing en Season of Mist geeft dit album terecht een 2e kans. (Erik van Dijk)

80/100

01. Afeitrun (05:40)
02. Ávöxtur af rotnu tré (04:19)