Kerry King - From Hell I Rise | CD

Alex Thrasher | 9 mei 2024

Het Amerikaanse Slayer speelde zijn laatste concert op 30 november 2019 in The Forum Los Angeles, “The Great Farewell Tour”. Met name zanger/bassist Tom Araya had vanwege rugproblemen en na 36 jaar genoeg van al het touren en de band gooide dan ook de handdoek in de ring. Gitarist Kerry King had nog geen zin om te stoppen, dus had hij het plan opgevat om gelijk solo door te pakken en in 2020 weer te gaan touren, maar COVID stak daar een stokje voor.

Dit gaf hem wel de tijd om zijn solo band samen te stellen en een nieuw album op te nemen. Natuurlijk waren er veel speculaties over de samenstelling van de band. Drummer Paul Bostaph was al vlug duidelijk, ook omdat hij de berichten van de nieuwe Facebookpagina van Kerry King (Kerry King Music) deelde op zijn eigen pagina. Op bas speelt Kyle Sanders en op gitaar Phil Demmel. Laatstgenoemde is ook geen echte verrassing omdat hij bij Slayer eerder had ingevallen toen Gary Holt verhinderd was (die weer was ingevallen voor de overleden Jeff Henneman, R.I.P. 2013). Maar wie zou de nieuwe zanger zijn? Meest genoemde naam die in de wandelgangen werd genoemd, was toch wel Phil Anselmo (Pantera). Misschien was hij daadwerkelijk ook wel eerste keus, maar na de reünie van Pantera viel deze optie definitief af. Groot was dan ook de verrassing toen bekend werd gemaakt dat Mark Osegueda (Death Angel) de nieuwe zanger is!

Toch één van de betere zangers in het thrashgenre, maar zou zijn stem wel passen bij het ruige geluid van Kerry King? Snel daarna werden ook de eerste nummers van het nieuwe album vrijgegeven, dus konden de eerste oordelen worden gevormd. Wat meteen opvalt, is dat de muziek van Kerry King in het verlengde van Slayer ligt. De gitaarriffs van ‘Idle Hands’ en ‘Residue’ klinken direct vertrouwd en hadden op een ander Slayer-album niet misstaan. En de zang van Mark? Helemaal geweldig! Hij zingt anders, ruiger dan bij Death Angel en zo hoort het ook! Dat belooft dus wat voor het nieuwe album.

Opeens kwam daar enkele maanden geleden het bericht dat er weer reünie concerten van Slayer komen. Dit roept natuurlijk wel vragen op. Komt er ook nieuw plaatwerk van Slayer en in welk perspectief plaatst dat het debuut van Kerry King’s album? Vragen die voorlopig onbeantwoord zullen blijven (ondanks berichtgeving dat het slechts enkele shows betreft, geen reünie en dat er écht geen nieuw Slayer-album komt), dus laten we ons richten op het nieuwe album. Het album wordt uitgebracht onder zijn eigen naam. Er is wel gezocht naar een andere bandnaam, maar er werd geen goede naam gevonden (en KK’s Slayer was niet echt origineel natuurlijk).

De hoes is ontworpen door Nenad Dukic en lijkt wel heel erg op de hoes van het laatste album van Deicide (van zelfde artiest overigens). Waarschijnlijk is de artiest voorgedragen door het label want beide bands zijn ondergebracht bij Reigning Phoenix Music. De twee vrijgegeven nummers zijn representatief voor wat je kunt verwachten: het album klinkt gewoon als de opvolger van het vorige Slayer-album ‘Repentless’.

Van opener ‘Diablo’ (intro) tot het afsluitende titelnummer ‘From Hell I Rise’, het klinkt gewoon vertrouwd. De gitaarsolo’s van het tandem King/Demmel zijn flitsend en fel en Mark schreeuwt de longen uit z’n lijf. Hoewel het album een constant hoog niveau kent (alleen het nummer Two Fists is een gevalletje ene oor in, andere oor uit) , zijn er ook uitschieters: het snelle ‘Where I Reign’ en ‘Crucifixion’ en het ultra heavy ‘Shrapnel’. Het album verschijnt naast digitaal op cd en verschillende kleuren vinyl bij Reigning Phoenix Music op 17 mei.

Wie Kerry King live wil zien, kan op 3 juni terecht bij 013 te Tilburg of of 4 juni bij Muziekcentrum Enschede. Je kunt een mooie mix van nieuwe nummers van het soloalbum en Slayer-klassiekers geschreven door Kerry King verwachten (o.a. Chemical Warfare, Black Magic en Reign in Blood). See you in the pit!

01. Diablo 01:54
02. Where I Reign 03:50
03. Residue 04:38