Maniac Forces Riots

Self Release

Maniac Forces

Onlangs kreeg ik de debuut EP ‘Riots’ aangeboden van de Nederlandse thrash formatie Maniac Forces. De band is afkomstig uit het Limburgse Horst. De bijgeleverde info is verder erg beperkt maar als ik het goed begrijp is Maniac Forces ooit als coverband ontstaan waarbij nummers van bands als Kreator, Exodus en DRI gespeeld werden. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat het geluid van de band in ditzelfde straatje ligt.

Het album gaat van start met “Riots”, een stevige track voorzien van felle, thrashy riffs en degelijke zangpartijen van Pieter Sitaniapessy. Verder bevat de song spetterend gitaarwerk en ook drummer Joey Joosten hakt heerlijk door. Ook het volgende “Underground” valt op door het uitstekende drum en gitaarwerk. Verder ligt het geluid van zanger Pieter ergens tussen het oudere werk van Destruction, Exodus en DRI. Ook tijdens “Suicide Attack” en “Senseless War” gaat de band op volle snelheid door. Deze korte EP wordt vervolgens afgesloten met het stevige “Natural Disaster”. De song bevat tevens wat crossover invloeden en is mede door de afwisselende riffs en breaks naar mijn idee een van de betere nummers van dit album.

Met deze EP levert de band een prima visite kaartje af, de songs zitten goed in elkaar en de band is in het bezit van een aantal goede muzikanten. Het zal me dan ook niet verbazen als de ze band met de juiste promotie en publiciteit behoorlijk populair zal worden. Verder is de productie voor een album dat in eigen beheer is opgenomen zeer goed te nomen, de gitaren, drums en zang staan goed in de juiste balans waardoor de song heerlijk weg luisteren. Maar ook het artwork prima in orde, de foto’s aan de binnenkant van het hoesje zijn in ieder geval heerlijk oldschool. Fans van het oudere werk van Exodus, Kreator, Destruction, Slayer en DRI moeten dit bandje dan ook zeker eens live gaan bekijken,

01. Riots
02. Underground
03. Suicide Attack