Satan’s Fall - Destination Destruction | CD

Erik van Dijk |  16 oktober 2023

De Finse band Satan’s Fall verraste mij met het debuut album ‘Final Day’ dat eind 2020 verscheen via High Roller Records. Nu, drie jaar later kondigt de heavy / speed metal band de opvolger aan en vanzelfsprekend ben ik benieuwd naar het resultaat. Het nieuwe plaatwerk draagt de naam ‘Destination Destruction’ en verschijnt op 3 november via Steamhammer / SPV.

Ten tijde van het vorige album rommelde het in de line up en ook voor dit album zijn er weer wijzigingen te noteren. We verwelkomen gitarist Ville Koskinen en drummer Arttu Hankosaari in de vernieuwde samenstelling van Satan’s Fall. Het nieuwe album telt acht nummers, waarbij de CD uitvoering twee covers als bonustracks extra telt. Het mooie artwork komt van de hand van Dan Goldsworthy en heeft meerwaarde.

Het album opent meteen spetterend met het snelle ‘Lead The Way’, dat overigens ook de eerste video van het album is. Een snel en heavy nummer met rauwe vocalen van Miika Kokko die doen denken aan die van Kai Hansen uit mijn favoriete Helloween periode (Walls of Jericho). ‘Garden Of Fire’ is een tandje langzamer en geeft meer ruimte aan het gitaristen tandem Mäenpää / Koskinen, ook de vocalen komen beter voor de dag in een nummer dat volop power heeft. ‘Swines For Slaughter’ is een meer catchy heavy song, en dan met name in de refreinen. Er wordt weer knap gesoleerd en dat levert een positieve bijdrage aan het nummer.

‘Monster’s Ball’ opent melodisch als een ballad met knap solowerk. De zang klinkt wat hees en is behoudens een paar uithalen vrij monotoon. Er wordt eigenlijk te weinig geboden om het zes minuten durende nummer spannend en aantrekkelijk te houden.

Met ‘Afterglow’ krijgen we dan toch weer het nodige vuurwerk. Een lekker up-tempo nummer met een vlammende solo, dat mij wel kan bekoren. ‘No Gods, No Masters’ speelt zich meer af in het midden tempo en doet me een beetje deken aan Accept, niet in de laatste plaats door de vocalen van Miika Kokko. Een lekker ietwat catchy nummer. ‘Kill The Machine’ is zo’n nummer waar ik op zit te wachten. Met het tempo gaat ook mijn enthousiasme omhoog en wat we hier krijgen is lekkere heavy metal, een nummer met kop en staart dat tot mijn favorieten behoord. De vinyl versie wordt afgesloten met het nummer ‘Dark Star’. Een mid-tempo nummer met sterke solo’s, maar waar het echte vuurwerk ontbreekt. Op de CD versie vinden een cover die komt uit de Duitse televisie serie Marienhof, ‘Es Wird Viel Passieren’ is een lekker catchy rock nummer, niet meer en niet minder. Datzelfde geldt Power Rangers Song, een leuk bewerkt nummer.

Satan’s Fall brengt met ‘Destination Destruction’ wederom een gedegen heavy metal album. Ten opzichte van het debuut, ‘Final Day’, is het vooral minder snel en rauw en laat dat nou het geen zijn waar ik enthousiast van wordt. Desalniettemin een leuk album en een aanrader voor liefhebbers van heavy metal.

01. Lead The Way 4:46
02. Garden Of Fire 3:24
03. Swines For Slaughter 4:17