Satan’s Fall - Final Day | CD

Erik van Dijk | 11 december 2020

Satan’s Fall is een jonge heavy / speed metal band uit Finland. De band is ontstaan in 2015 en na een demo en de EP ‘Metal of Satan’ die in 2016 in eigen beheer verschenen ging de band in 2017 verder met een grotendeels vernieuwde line-up. In 2018 verscheen de single ‘Forever Blind’ en naar waarschijnlijkheid vormde die single de basis voor een platendeal. Het debuut album, ‘Final Day’, verschijnt op 11 december via High Roller Records.

Satan’s Fall bestaat uit de oprichtende leden Joni Petander (bas) en gitarist Tomi Mäenpää en dit tweetal heeft dus in 2017 de rest van de line-up vervangen. De meest belangrijke wijziging is het vervangen van zanger Markus Heinonen voor Miika Kokko, daar Miika beduidend meer in zijn mars heeft dan zijn voorganger. Daarnaast is de productie van dit schijfje vele malen beter, ook iets wat bijdraagt aan een betere beoordeling. Het album opent met de single ‘Forever Blind’, een lekker up-tempo nummer dat je terugvoert naar de jaren ’80 en je doet denken aan de oude Helloween. De vocalen van Miika klinken lekker rauw en hebben duidelijk meerwaarde, het gitaar -en solo werk is goed verzorgd en het geheel staat als een huis.

Satan’s Fall brengt met ‘Madness (Finds a Way)’ en ‘They Come Alive’ lekkere heavy nummers met pakkende refreinen waarbij met name het gitaarwerk opvalt en een hoog niveau behaalt. De vocalen van Miika Kokko worden gaandeweg wat rauwer en de vergelijking met Kai Hansen of misschien Udo Dirkschneider komt voorzichtig op. Met name het nummer ‘Juggernaut’, wat overigens een heerlijk up-tempo nummer is, zijn de vocalen sterk en heerlijk rauw. Met ‘The Flamekeeper’ krijgen we een traditionele semi-ballad voorgeschoteld en met het afsluitende ‘Final Day’ lijkt de band bij aanvang in herhaling te vallen. Niets is minder waar, het titelnummer ontwikkelt zich als een lekkere heavy kraker en daarmee een waardige afsluiter.

Het debuut album van Satan’s Fall, ‘Final Day’, is een heerlijk heavy metal album geworden en de band bewijst hier maar weer mee dat je goede en degelijke heavy / speed metal kunt brengen anno 2020. Een aanrader voor liefhebbers van het genre.

01. Forever Blind 03:39
02. Madness (Finds a Way) 03:55
03. They Come Alive 04:10