Diabolic Liminal Congress: Akhlys / Fides Inversa / Chaos Invocation | Gebr de Nobel 22.09.2022

Erik van Dijk | Photography © Eus Straver

Op donderdag 22 september kleurt de Leidse Gebr. de Nobel gitzwart. De ‘Diabolic Liminal Congress Evro Tovr 2022’ doet Leiden aan met de enige show op Nederlandse bodem. Op het programma staat de Amerikaanse black metal band Akhlys en deze band krijgt gezelschap van genregenoten als het Italiaanse Fides Inversa en het Duitse Chaos Invocation.

Het Duitse Chaos Invocation is de band die vandaag het spits mag afbijten. De black metal band is ontstaan in 2004 en bracht tot op heden vier albums uit en het laatste, ‘Devil, Stone & Man’, is in maart dit jaar uitgekomen. Het tekstuele thema is Satanisme, dus wat dat aan gaat is er niets nieuws onder de zon. Chaos Invocation treedt vandaag aan zonder de vaste drummer Omega (o.a. Darvaza, Deathrow, Fides Inversa) die verstek laat gaan in verband met andere verplichtingen, zijn vervanger is Julian Dietrich. Voor het resultaat maakt het niet uit want Chaos Invocation speelt een strakke set en heeft goed geluid.

Vanaf opener ‘Calling from Dudail’ gaat het los met oudere nummers als ‘The Beckoning Flame’. Frontman Malte Langenbrinck overtuigd met zijn brute vocalen en samen met gitarist André Meyrink probeert hij het vuurtje in de volle zaal op te stoken. Sterke nummers van het laatste album ‘Devil, Stone & Man’ als ‘Where We Have Taken the Cross’ en het meer subtiele ‘Diabolical Hammer’ vinden hun aftrek bij het Leidse publiek. Chaos Invocation sluit af met het sterke ‘A Strangers Pale Hand’ en zo eindigt een verrassend sterk optreden en dat beloofd wat voor het verdere verloop van de avond in Leiden.

Het Italiaanse Fides Inversa is ontstaan in 2006 en bracht naast een EP inmiddels drie langspelers uit waarvan het laatste, ‘Historia Nocturna’, uit 2020 stamt. De tekstuele thema’s van de band uit Rome zijn Satanisme en occultisme. Net als bij Chaos Invocation ontbreekt drummer Omega ook bij Fides Inversa en verder zien we zanger Wraath, die we kennen van o.a. Behexen en Darvaza, voor het eerst in Nederland als frontman op het podium. Sterke nummers als ‘A Wanderer’s Call and Orison’ en ‘I Am the Iconoclasm’ denderen door de zaal en zorgen voor een headbangende menigte. De band oogt energiek en met name het gitaristen tandem is opmerkelijk bewegelijk. Zowel muzikaal als qua podiumpresentatie komen voorzichtig vergelijkingen op met Behemoth. Sterke repetitieve riffs en brute vocalen van Wraath gedragen door een goed geluid zorgen voor een heerlijk optreden, waarbij het enthousiasme van de band zijn weerslag vindt op het publiek. Ook Fides Inversa weet te overtuigen in Leiden.

Hoofdprogramma van de avond is het Amerikaanse Akhlys en deze band uit Colorado is ontstaan in 2009. Aanvankelijk maakte de band muziek in de dark ambient stijl, getuige het debuutalbum ‘Supplication’ uit 2009. Het tweede album ‘The Dreaming I’ uit 2015 is geschoeid op de black metal leest en met deze plaat wist Akhlys de aandacht naar zich toe te trekken. ‘Melinoë’, het derde album uit 2020, ontkende een hype rond de band en is inmiddels aan de vijfde persing toe. Man achter Akhlys is Kyle Earl Spanswick die in dit verband door het leven gaat als Naas Alcameth, sinds 2018 is Evan Knight de vaste drummer en verder wordt er live gebruik gemaakt van sessiemuzikanten.

Akhlys komt getooid met iets wat lijkt op muilkorven het podium op en opent vol overgave met het nummer ‘Tides of Oneiric Darkness’ van het tweede album ‘The Dreaming I’. De smerige, krijsende vocalen van Naas Alcameth gaan door merg en been en langzaam bedruipt het gevoel dat je afzakt naar de onderwereld. Akhlys dendert door met ‘Ephialtes’ en ‘Pnigalion’ van de laatste plaat ‘Melinoë’ met beukende blastbeats van Evan, repetitieve riffs en steeds weer dat gekrijs van de zanger / gitarist. Enige vorm van interactie is er nauwelijks en het publiek laat zich meeslepen met nummers als ‘Consummation’ en het geweldige ‘The Dreaming Eye’. Akhlys sluit af met het nummer ‘Incubatio’ en imponeert. Wat een geweldige avond in Gebr. de Nobel met drie sterke optredens.