Yes – Mirror To The Sky | CD

Manfred Werger | 19 mei 2023

Euh….Yes in Metal Experience? Zonnesteekje opgedaan? Iets teveel Belgisch gerstenat op? Beide neen, Yes anno 2023 is veel meer dan de sterke, langgerekte, experimenteel verregaande ‘spelen in de ruimte thema’s’ van de jaren ’70 en de kraker ‘Owner Of A Lonely Heart’ ligt ook al een tijd achter ons. ‘Mirror To The Sky’ is hun 23ste plaat, uitkomend op InsideOut Music. We gaan de muziek van deze dino’s van de symfonische hardrock verkennen!

“Yes is Yes niet meer”, ik hoor (en lees) het vaker. Inderdaad, het eigenzinnig stemmetje van Jon Anderson hoor je niet meer, de overleden drummer Alan White en basbeest Chris Squire keren niet meer terug en Rick Wakeman speelt tegenwoordig duurbetaalde pianoconcerten met het klassieke oeuvre van Yes. De vaandeldrager van Yes is tegenwoordig gitarist Steve Howe. Ook de muziek van de huidige bezetting is behoorlijk puntiger, strakker en vaster omlijnd dan de klassieke symfonische rock van deze “voorvaders van de prog and symphonic rock and metal”.

Yes startte het werk voor ‘Mirror To The Sky‘ al in 2021, net voor het uitkomen van hun vorige album ‘The Quest’. In de Curtis Schwartz Studio in West-Sussex (Curtis Schwartz is de mixer en engineer van de plaat) werd het nodige aan productie (door Steve Howe) gedaan. Opnieuw werd het symfonisch orkestrale gedeelte verzorgd door Paul Joyce, de opnames daarvan werden gemaakt in Skopje, Noord-Macedonië. Ook terug aan het front is hoesontwerper Roger Dean, bekend van de vroegere albums van Yes. Het ontwerp, vanuit een idee van de Nederlandse computergame-magnaat Henk Rogers, is donker met een figuur op pad in een bijna virtuele Nebra Sky, de plaat is opgedragen aan de overleden drummer White.

Opvallend is de “afwezigheid” van Geoff Downes in de composities, alleen ‘Living In A Dream’, drijvend op een Howe-riff’ is een gedeelde compositie van hem.

Ook muzikaal staat hij wat in de schaduw. Jammer, want deze muzikant staat vaak garant voor pakkende, stevige composities. Veel composities komen van Jon Davison, al 11 jaar de vocalist in deze band. De ritmesectie (Billy Sherwood op bas en Jay Schellen op drums) is vet, gedreven en muzikaal erg sterk.

De singles ‘Cut From The Stars’ en ‘All Connected‘ waren al bekend, zij openen de plaat met mooie thema’s en veel virtuositeit. ‘Luminosity‘ opent met een lang thema en vocale “oefeningen”, maar mondt uit in een sterke song met prachtige baswerk van Sherwood. ‘Living In A Dream’ volgt, maar het is een wat gemakzuchtige compositie, een beetje slapjes. De bijna veertien minuten tellende titeltrack is Yes-grandioso, prachtige muziekfragmenten, ijzersterke instrumenten, klassieke orkestratie en lekker felle zang. De ballad-achtige track ‘Circles Of Time’ is een Davison-compositie. Mooi, een afwisselende afsluiter tegen het klassieke geweld van de vorige track.

De plaat kent een extra disc met drie nummers, die zestien en een halve minuut klokken. Deze schijf is wat apart .Er wordt langgerekt gesoleerd (bijvoorbeeld in ‘Unknown Place’), ook ‘One Scond Is Enough’ en ‘Magic Potion’ lijken wat vrijblijvend, open. Bands als Widespread Panic, Phish met Trey Anastasio komen in het vizier.

Mooie schijf van deze band, niet de klassieke grootsheid van de jaren’70 of de pakkende “Big Generator sound” van de jaren ‘80, maar het geheel is zeer smaakvol. Yes gaat pas toeren in 2024, in de maanden mei en juni worden de grote Britse concertzalen bezocht met The Royal Albert Hall in Londen als een waardig slot. Deze band verdient dit.

CD1
01. Cut From The Stars 5:27
02. All Connected 9:02