Y & T – Yesterday and Today Live | CD

Manfred Werger | 20 mei 2023

Y & T, Yesterday and Today, toch wel één van mijn favobandjes uit het begin van de jaren ’80. De unieke stem en de gitaar van Dave Meniketti, de vette songs met invloeden van Montrose, Van Halen en Moxy vlamden neer op hun platen uit dat decennium. Hun tweede live plaat ‘Live’ uit 1990 is opnieuw gemasterd en wordt uitgebracht met twee extra tracks. We beluisteren en bespreken dit “mmonument”.

Op 29 en 31 december 1990 speelde Y & T in The San Jose Cabaret in California. De hoogtijdagen van de band waren wel wat voorbij, maar met 3,5 miljoen verkochte platen, een fraaie back catalogus uit hun topplaten ‘Earthshaker’, ‘Black Tiger’ en ‘Mean Streak’, een nieuwe platen deal moest de band wat laten zien. Er zouden bovendien opnames (met de befaamde Record Plant Mobile Studio) voor een liveplaat worden gemaakt en fans uit de hele wereld kwamen op de tickets af.

Y & T had in die tijd een gewijzigde bezetting: drummer Leonard Haze was uit de band gezet, tweede gitarist Joey Alves had de band verlaten en hun vervangers waren Stef Burns, een gitarist uit de jazzrock wereld én drummer Jimmy DeGrasso (Fiona, Lita Ford, Mama’s Boys en de tourband van Ozzy Osbourne). Bassist Phil Kennemore was naast Dave Meniketti de stabiele factor in Y & T.

De opnames van de vette concerten waren geweldig. De mix van Scott Boorey en Tom Size, de productie van de eerstgenoemde en de afwerking van de plaat in de Fantasy Studios in Berkeley, met een excellente mastering van Gregory Fulginiti, maakten van de plaat iets moois.

Alle grote hits werden gespeeld en met ‘25 Hours A Day’, ‘Struck Down‘ en het mooie ‘Beautiful Dreamer’ werd er ook materiaal uit hun twee Yesterday & Today schijven ten gehore gebracht. De fans, kenners en liefhebbers hebben deze schijf (of de in een kleine oplage verschenen dubbelelpee) al in huis en genieten van ‘Hurricane‘, ‘Don’t Stop Running’, ‘I Believe In You’, ‘Forever’, Midnight In Tokyo ‘, Black Tiger’ en de wat nieuwere tracks van toen, zoals het instrumentale ‘I’ll Cry‘ (van de Contagious plaat) en ‘Hard Times’ van de aardige ‘Ten’ schijf.

Metal Blade, het label van Brian Slagel bracht de plaat uit, maar de schijf verdween snel van de radar. Af en toe werd er een kleine reissue op de markt gebracht (o.a. in 1998). Y&T ging verder met hun geweldige live reputatie, het plaatwerk vanuit de studio bleef hierbij ver achter. Van de originele bezetting is alleen Dave Meniketti nog over en na een geslaagde strijd tegen prostaatkanker is deze kanjer weer terug aan het front met zijn maatjes van de laatste twintig jaar (Mike Vanderhule, (ex Soulmotor), stergitarist John Nyman (o.a. Eric Martin Band) en de bassist / zanger / producer (van de Frank Hannon Band) Aaron Leigh.

Het goede nieuws is, dat deze plaat opnieuw is uitgebracht door Metal Blade mét een tweetal nummers uit dezelfde opnamenreeks: ‘Earthshaker’ van hun gelijknamige debuutplaat, uitgekomen op het nietige London Records en de fan favoriet ‘Rescue Me’ (van hun Earthshaker plaat uit 1981). Tja, Y & T’s tweede liveplaat van toen is geen ‘Strangers In The Night (UFO), ‘Live and Dangerous’ (Thin Lizzy) , KIss Alive, Pat Travers ’Go For What You Know’ en de wat klassieke liveplaten uit dat tijdsgebied, maar de schijf laat wel horen, dat het podium dé plek is voor Meniketti en zijn vrienden. Ik hoop deze band écht nog wel weer eens live te zien! Fans, die deze plaat nog niet hebben, haal deze reissue in huis!

01. Mean Streak
02. Hurricane
03. Don’t Stop Runnin’