W.E.B. – Into Hell Fire We Burn | EP

Frans Neelen | 30 december 2023

Elk jaar kom je weer eens een bijzonder appetijtelijke verassing tegen van bands waar je helaas nog nooit van gehoord hebt. Het Griekse W.E.B. is voor mij de 2023 ontdekking want deze in 2002 reeds opgericht symfonische black metal band levert een aantal zeer aanstekelijke voltreffers aan op deze EP.

Reeds 5 volledige albums en 1 EP hebben ze inmiddels op hun naam staan en hoewel dit genre normaliter gezien niet “mijn ding” placht te heten grepen de eerste 3 nummers mij meteen aan. 38 minuten telt deze EP maar liefst maar daar zit enige nuance in. Zoals de band zelf mededeelt betreft het hier slechts 1 nieuw nummer en verder bewerkingen van eerdere nummers in een bijzonder jasje. ‘Into Hell Fire We Burn’ heet de nieuweling en die hakt er meteen gewelddadig in. Pfff, wat een verschrikkelijk vet en aanstekelijk nummer met meedogenloos dubbelbasdrumwerk. Optimaal headbang voer en een meebrul refrein van jewelste voorzien van een geweldige gitaarsolo in het middenstuk en donderende riffs. De heerlijk verrotte vocalen van Sakis Prekas klinken gemeen maar wel verstaanbaar en dat is zeker een meerwaarde.

Hierna volgt met ‘Forbidden Storm’ een heropname medley van twee oudere nummers ‘For Bidens’ en ‘My Storm Upon You’. Die zijn mij niet bekend maar deze versie is ook weer onwaarschijnlijk vet. Een stuk bombastischer maar kent supersnelle stukken en wederom fabelachtig drumwerk en stevig groovend hakwerk. ‘Necrology of Hel’ is een heropname van ‘Necrology’ dat op het in 2021 verschenen ‘Colosseum’ staat, maar ditmaal verzorgd bassiste Hel Pyre, die we tegenwoordig ook kennen van Nervosa, op zeer verdienstelijke wijze de brute en cleane vocalen. Dit maakt het een bijzonder aangename, mysterieuze krachtige track en daarmee de 3e voltreffer op rij.

Na mijn metalen hart compleet te hebben overweldigd en voor zich hebben gewonnen volgt er tot mij stomme verbazing een industriële drum and bass techno dance uitvoering met ‘Lunar Nightmares’. Nou nachtmerries zal dit vele metalheads wel bezorgen deze mix van ‘Nightmares in Disguise’ en ‘Regime Est’. De onheilspellende sfeer van die nummers is helaas weg maar het moet gezegd, na enkele luisterbeurten begon het zowaar een beetje te wennen. Ook hierna krijgen we een complete verassing met een 14 minuten durende orkestrale uitvoering van de ‘Clamor Luna’ trilogie. Soundscapes, koren en geheimzinnig gesproken stukken wisselen elkaar af. Dit zou een prima soundtrack voor de Efteling Spookslot attractie kunnen zijn, maar duurt mijns inziens toch echt te lang. Afgesloten wordt er met een zeer adequate, vette uitvoering van Rotting Christ’s ‘Non Serviam’.

Zoals de band aangaf staan hierop nummers die normaliter niet thuishoren op een reguliere elpee. Dat klopt dus als een bus want de geboden afwisseling is wellicht menigeen teveel. Het is dan ook beste gedurfd om dit zo uit te brengen maar het geeft ook de kracht van een band aan om dit gewoon te doen.

Toch is het ze meer dan gelukt om mij te bekoren en zeker fan te maken door de eerste 3 meer dan uitstekende nummers die liefhebbers van symfonische black metal, denk aan  Dimmu Borgir, Rotting Christ, Nightfall en oude Cadaveria, zeker zal bevallen. Hopelijk krijg ik binnenkort eens de kans deze band te aanschouwen en ik ben zeker benieuwd naar nieuw en ouder werk van deze Grieken.

01. Into Hell Fire We Burn 4:01
02. Forbidden Storm 5:57
03. Necrology of Hel 4:43