Vypera – Race Of Time | CD

Manfred Werger | 12 juli 2023

Vypera op Frontiers Music? Jazeker, deze band met een wat traditionele metal in de stijl van Keel, Silent Rage, Fifth Angel en W.A.S.P. heeft al een tweede schijf op de markt vanuit dit Italiaanse label. Ik ben benieuwd, hun vorige plaat ‘Eat Your Heart Out’ klonk goed, maar ging wat langs mij heen.

Uit Sandviken, zo’n 200 kilometer noordelijk van Stockholm, is deze band afkomstig en alleen bassist Andres Andersson is mij bekend als voormalig bassist van Mystic Vanguard en engineer, producer van bandjes als Crowpath uit Malmö en het Finse Post Pulse. Vypera startte als Madhouse, een band met een voorliefde voor Amerikaanse heavy muziek en covers uit het midden van de jaren ’80. In 2016 koos de band een nieuwe naam en vanaf 2020 staat de band als een ‘powerhouse’!

Hun komst op het melodieuze label Frontiers was verrassend, maar de band heeft met hun debuutalbum in ieder geval een doorstart veroverd. En ‘doorstart’, dat moeten we letterlijk nemen, want de band raast op volle kracht door ‘Race Of Time ‘. Er wordt super strak gespeeld, ik vind het gitaarwerk van Cederick Forsberg (sologitaar) en ChristofferThelin (slaggitaar) erg sterk, het doet mij een beetje denken aan de gitaristen van Loudness (Akira Tagasaki) en Earthshaker (Shinchiro Ishihara). De vocalen van Andreas Wallström passen bij het geheel: melodieus, eenvoudig en passend bij de knallende riffs en de ritmes van Andersson en zijn drummaatje Johan Pettersson.

Ik ben wel blij met zo’n plaat: De muziek uit mijn jeugd knalt nog even terug en is melodieus en pakkend.

‘No Place For A Dreamer‘ (let op het baswerkje in deze song, een wenk naar Extreme) en ‘Trying Hard To Run Away’ (lijkt op een stevige Danger Danger) zijn hiervan wat voorbeelden, met bands als Nestor en Wicked Smile (Australië) als verdere referenties. ‘Hey You’ , ‘Slave To Love‘, ‘Daytona’ en ‘Riding On The Wind‘ zijn vette stadion-beukers en met ‘Speeding’ wordt de titel van het album nog eens lekker weggezet, wat een power! ‘Stormwind‘ is een semi-ballad, maar ook een sterk nummer! Met ‘Vicious’ en ‘Mary Jane‘ zet de band ook wat andere structuren weg, leuk!

Eigenlijk is dit een supergave plaat! Eerlijk is eerlijk, ik ben terug op pad gegaan naar het debuut van deze band. Destijds ging die schijf wat onder in het aanbod van melodieuze release van Frontiers, maar Vypera knalt hier keihard doorheen. Genieten van deze tweede schijf (en de herontdekking van ‘Eat Your Heart Out’)!

01. Hey You 3:51
02. Riding On The Wind 4:97
03. Mary Jane 5:24