Vomitory - All Heads Are Gonna Roll | CD

Koos van Marle | 26 mei 2023

Een decennium geleden werden we geconfronteerd met het uit elkaar gaan van Vomitory, een van de meest rechttoe rechtaan bands uit het Zweedse death metal landschap. Een gedeelte van de band ging door in Cut Up, we kregen een kortstondige reünie in 2017, maar het leven was toch niet helemaal hetzelfde. Mijn hart maakte dan ook een klein vreugdesprongetje bij het aankondigen van ‘All Heads Are Gonna Roll’, de comeback plaat van Vomitory waar we al 10 jaar op zitten te wachten.

Het is ook haast een unicum te noemen dat deze comeback met dezelfde leden opgenomen is als waarin de band als sinds 2005 toert, met de gebroeders Gustafson die al sinds 1989 het hart van de band vormen. En met het luisteren van het eerste nummer weet je, dit is waar ik inderdaad al 10 jaar op heb gewacht. Het titelnummer beukt er meteen ouderwets in en de meest rechttoe rechtaan, van dik hout zaagt men planken, Zweedse Death metal is terug! Wat een heerlijk warm bad om jezelf in onder te dompelen. De grunts zijn vrij verstaanbaar, de sound is lekker gitaar georiënteerd en er is meteen plek voor een lekker gierende solo. Alsof er sinds debuutplaat ‘Raped in Their Own Blood’ amper wat is veranderd. Uiteraard is dat wel zo, maar dat deert ons allemaal weinig. Met de sound van ‘Piece by Stinking Piece’ of de aanstekelijke polka van ‘Dead Man Stalking’ doet niemand je wat. Het luistert allemaal prima weg en blijft beter hangen dan het gros van de nieuwe bands die allemaal nieuwe trucjes uit willen voeren. Als je van death metal houdt is dit gewoon verplichte kost wat mij betreft.

01. All Heads Are Gonna Roll 03:27
02. Decrowned 03:27
03. Ode to the Meat Saw 04:44